Porträttbild på Priscila Costa de Rocha, grundare av Rufatto Brigadeiro i Huddinge

Priscila Costa da Rocha – Rufatto Brigadeiro, Huddinge

Träffa Priscila Costa da Rocha från Huddinge

Jag startade mitt första företag i 20-årsåldern och jag gjorde många misstag som jag nu lyckas undvika. Att ha tiden att förbättra, lära sig och fortfarande orka fortsätta är den största fördelen med att starta som ung. Men å andra sidan, som ung utlänning i Sverige har jag fortfarande ett alltför litet nätverk som kan stödja mig och mitt företag.

Jag är 31 år och född och uppvuxen i São Paulo, Brasilien. Jag är högskoleutbildad i mode men jag älskade att baka och under ett utbytesprogram i USA insåg jag att brigadeiro är en väldigt brasiliansk grej som inte finns någon annanstans i världen. Amerikanerna älskade det! Hemma började jag göra brigadeiros för att sälja till vänner och familj, och vid någon tidpunkt blev min hobby ett företag där jag började sälja det jag bakade hemma. Jag flyttade 2018 och stängde mitt företag i Brasilien men jag gjorde det med tanken på att göra brigadeiro någon annanstans.

Kort om ditt företag, när företaget grundades, affärsidén, eventuella hållbarhetselement och varför du brinner för denna idé / verksamhet.

Jag kom till Sverige som Au pair 2019 och så fort jag kunde gick jag med i SFI, började lära mig svenska, fick en mentor och började fundera på att sätta upp en liknande affärsmodell här som jag hade i Brasilien. I november 2019 registrerade jag företaget eftersom jag utan det inte kunde göra prisundersökningar med distributörerna. 2020 satte jag upp min hemsida och när pandemin slog till fokuserade jag mest på att skicka mina bakverk med posten – något jag inte gjorde så mycket i Brasilien. Jag tillverkar 80% på beställning och på så sätt säkerställer jag att inga produkter slösas bort.

Brigadeiro är den nationella efterrätten i Brasilien, en klassiker sedan 40-talet, en liten boll gjord av kondenserad mjölk och choklad. Rufatto Brigadeiro är ett sätt för brasilianare att kunna komma ihåg smaken av Brasilien och för alla andra att prova den. Jag skickar det mesta av mina sötsaker inom landet och till Danmark, Finland och Norge. Mitt mål är att alla ska kunna prova brasilianska sötsaker av bästa kvalitet, oavsett var de bor eller oavsett deras matbegränsningar – jag har gluten- och laktosfria och även veganska versioner av brasilianska klassiker.

När man är utlänning är det svårt att skapa situationer som får en att känna sig som hemma, och speciellt för personer som har barn i Sverige är det oundvikligt att de växer upp mer svenskt än brasilianskt! Jag gillar verkligen att hjälpa dessa människor att visa sina barn hur ett klassiskt brasilianskt barnkalas ska smaka och se till att de växer upp med vetskap om den här sidan av sitt arv.

Vilken typ av hjälp fick du av organisationer som NyföretagarCentrum eller andra och varför var det viktigt för dig?

Tidigt hade jag hjälp av Internationella Företagare i Sverige, de hjälpte mig att registrera mitt företag hos Skatteverket och kommunen för hälsokontrollen.

Med Nyföretagarecentrum hade jag ett par möten för rådgivning, och då tror jag att den viktigaste delen av min relation till dem är det nätverk som de kopplade mig till. Jag kämpar fortfarande för att nå svenska kunder och hjälpen med att bygga nätverk är verkligen viktig!

Vilka är fördelarna med att starta ett företag som ung?

Jag startade mitt första företag i 20-årsåldern och jag gjorde många misstag som jag nu lyckas undvika. Att ha tiden att förbättra, lära sig och fortfarande orka fortsätta är den största fördelen med att starta som ung. Men å andra sidan, som ung utlänning i Sverige har jag fortfarande ett alltför litet nätverk som kan stödja mig och mitt företag.

Vilka utmaningar upplever du just nu? Och – några utmaningar under pandemin?

Under halva pandemiperioden studerade jag så jag kunde inte ägna mig åt mitt företag så mycket som jag ville, men 2021 började verksamheten verkligen blomstra! Onlineförsäljningen var bra och jag började göra mitt namn i den brasilianska communityn, vilket gjorde att jag kunde investera i en liten pop up-butik som jag har fram till december.

Den största utmaningen jag har just nu är min fysiska begränsning av produktionen. Jag bakar hemma och jag nådde i princip min maximala produktionskapacitet. Så nu måste jag komma på sätt att förbättra produktiviteten, hitta en större plats att producera och förhoppningsvis någonstans där jag kan producera och sälja samtidigt (vilket jag inte kan nuförtiden). Jag har fortfarande inte råd att hyra ett kommersiellt utrymme på egen hand utan externa investeringar. I stället har jag löst det på inte helt optimala sätt som jag hittar.

Vad händer i ditt företag just nu?

Jag måste tänka på att skala upp, och jag måste hitta ett kommersiellt kök med butik och så småningom personer som hjälper mig med administrativa uppgifter så att jag kan ägna 100% åt produktionen. Problemet är att även om företaget betalar för sig själv finns det inte tillräckligt med kontanter för att ha råd med ett hyreskontrakt och / eller personal.

Fram till och med december 2022 finns mina produkter i en pop-up store, Brazil & Co. på adressen Kungsholm Strand 175.

Vilken typ av råd vill du ge andra unga företagare i Sverige och råd till dig som kommer från andra länder och vill starta företag?

Sverige har många organisationer som stöttar de spirande entreprenörerna, i jämförelse med många andra europeiska länder. Det är viktigt att använda dem, men också att göra din egen research och lära känna din marknad och dess egenskaper.

Jag tror också att det är jätteviktigt att lära sig svenska som företagare i Sverige, även om det är lätt att gå runt och prata engelska så är allt så mycket lättare när man förstår landets språk.

Webbplats: https://brigadeiro.se/