Jonas Axelsson, SI TECH”Från praktikant till vd och ägare som 27-åring”

Jonas Axelsson hade aldrig drömt om att bli entreprenör. Däremot ville han skapa och göra avtryck. Ödet ville att han redan som 27-åring skulle bli ägare till och vd för SI TECH, ett innovativt doldisbolag med fabrik i Lysekil och världspatent för ventiler för dykutrustning.

– Det var jättespännande att gå från anställd till att driva ett bolag med 20 miljoner i omsättning, säger han.

I somras förvärvade han även Kalmarföretaget Tekosöm, med 70 anställda och fabrik i Polen. För dagen befinner han sig utanför Gdansk för att träffa teamet. 

– Jag tror på närvarande ledarskap, jag behöver vara här för att lyssna, lära och diskutera, säger han.

Resan hit började för mer än femton år sedan, på ett något oväntat sätt.

Från praktikant till ägare

Som ung ingenjörsstudent i Trollhättan fick Jonas Axelsson möjlighet att göra praktik på SI TECH, ett litet men innovativt företag på Västkusten som utvecklade ventiler för dykutrustning och komponenter till skyddskläder. 

De flesta kurskamrater sökte sig till storbolag som Saab eller Autoliv, men Jonas fastnade för det mindre företaget – och ägaren, uppfinnaren och dykaren Stig Insulan med världspatent och egen fabrik i Lysekil. Eller framför allt, Stig fastnade för honom.

–  På gymnasiet hade jag utvecklat en egen brandskyddsprodukt och Stig, som själv var uppfinnare, gillade att jag både kunde räkna och skapa med händerna. Han såg potentialen i mig, säger han.

Jonas blev kvar på SI TECH. Först som student, när han skulle göra sitt examensarbete och senare som anställd. Han jobbade sig igenom alla roller – från marknad till produktutveckling och vice vd. Men när han ville driva ett eget projekt i bolaget avrådde Stig honom, han hade en bättre idé: ”Strunta i det du – köp SI TECH istället.”

Tanken var omtumlande, men Jonas, som då var 27 år, tog grundaren på orden och beslöt sig för att köpa SI TECH. Året var 2010.

Steget till entreprenör

Att gå från anställd till ägare av ett företag, med global export och 18 anställda, var ingen enkel omställning. Jonas behövde först och främst pengar för att genomföra affären. 

– Det var en utmaning och jag fick spela på rätt många pianon för att få loss kapital. Jag hade inga stora egna besparingar och många var tveksamma till att satsa på en oprövad 27-åring. Men jag lyckades, säger han.

Nyföretagarcentrum blev avgörande

Självklart återstod många frågor att reda ut. När affären skulle genomföras sökte Jonas stöd hos Nyföretagarcentrum Väst, där han mötte rådgivaren Ingela Skärström och blev antagen i deras mentorprogram.

–  Jag hade ingen erfarenhet av att driva bolag och kände att jag behövde vägledning för att kunna ta steget, berättar han.

Jonas förutsättningar skilde sig en hel del från de andra deltagarna i programmet och han hittade ingen officiell mentor som passade. Däremot mötte han Martin Gunnarsson, som skulle komma att bli en mycket viktig person i hans liv.

– Martin hade redan en annan adept, men vi klickade direkt. Sedan dess har vi varit ett team både som vänner och professionellt. Vi hörs varje vecka och har mycket kul!

Martin, som var ekonom med bakgrund inom teknisk entreprenad, blev ett viktigt bollplank, en ständig diskussionspartner och förtrogen vän. De första åren var han ordförande i SI TECH:s styrelse och nu är han tillbaka som controller för koncernen, sedan förvärvet av Tekosöm. 

– Jag är ingenjör i grunden, jag utvecklar produkter. Men företagande handlar i hög grad om ekonomi och kassaflöde. Där har Martin varit en avgörande resurs. Hans kunnande och stöd har varit ovärderligt, säger Jonas Axelsson.

Från nisch till tillväxt

Sedan övertagandet av SI TECH har Jonas fokuserat på att renodla verksamheten. När han klev in hade företaget vuxit organiskt i många år och blivit spretigt, med allt från amerikanska fenor till andningsmunstycken i sortimentet. Nu är fokus tydligt: ventiler och komponenter till dyk- och skyddsutrustning. 

SI TECH ska vara en så kallad ”ingredient brand”, en komponent som höjer värdet på kundens slutprodukt, liknande Gore-Tex i textilindustrin, förklarar Jonas Axelsson.

Men Jonas nöjde sig inte här. I juni 2025 köpte han Tekosöm, med fabrik utanför Gdansk och 70 anställda. Tekosöm tillverkar avancerade ytterplagg för både industrin och modescenen och blir ett systerföretag till SI TECH i samma koncern.

– Jag tror starkt på europeisk produktion. Det kommer att bli allt viktigare att erbjuda tillverkning lokalt inom EU, och med Tekosöm breddar vi vårt erbjudande, säger han.

Drivkrafter och lärdomar

Det har hunnit gå 15 år sedan Jonas Axelsson köpte SI TECH som 27-åring och han har vuxit in i rollen som bolagsbyggare. Siktet nu är inställt på tillväxt och ökad marknadsnärvaro. Vad är det som driver honom?

– Jag har egentligen aldrig sett mig som entreprenör. Men jag har alltid velat skapa, utveckla produkter och lämna ett avtryck. Så har det varit ända sedan jag var barn och pappa lärde mig att rita i CAD. Det ger mig glädje och energi.

Som alla företagare har Jonas Axelssons väg kantats av mer eller mindre utmanande perioder och dikeskörningar, men de har inte bara varit av ondo utan bjudit på viktiga insikter och lärdomar. 

Jonas Axelsson lyfter vikten av mål och prioritering. För att orka i längden måste man ha klart för sig vad man vill åstadkomma.  Men det gäller också att vara öppen och våga fråga om råd. Själv sitter han i flera bolagsstyrelser och har insett att påfallande många utmaningar är gemensamma, även i verksamheter som skiljer sig åt.

– Alla företag har liknande utmaningar, oavsett om man har 20 eller 500 anställda. Skillnaden är skalan. Det gäller att våga dela erfarenheter och lära av andra, säger han.

Men om du tar hjälp, måste du vara öppen med vad du faktiskt behöver hjälp med.

– Det är ingen idé att hålla tillbaka och verka duktig och vara rädd för vad andra ska tycka. Du måste berätta hur det verkligen är. Först då kan du få hjälp!

Växer genom förvärv

Idag pendlar Jonas mellan Lysekil och Polen varje vecka. Hans fokus är att integrera Tekosöm och bygga en gemensam kultur.

Visionen är tydlig: att bli världsledande inom tekniskt avancerade plagg och fortsätta växa genom förvärv.

– Det är fantastiskt roligt. Jag lär mig hela tiden nya saker, får möta nya människor och testa nya idéer. Jag har mycket energi och många tankar, och entreprenörskapet ger mig chansen att omsätta dem i verkligheten.

Råd till blivande entreprenörer

  1. Hitta din drivkraft. Varför gör du det här? Vad vill du åstadkomma? Vilka är de verkliga utmaningarna? Vad är viktigt? Allt sådant måste vara tydligt för att du ska kunna styra mot mål, prioritera rätt och orka i längden.
  2. Ekonomi är grunden.  Kassaflödet är avgörande. Utan kontroll på ekonomin kan du inte växa, även om du har världens bästa idé.
  3. Var öppen med dina utmaningar.  Om du söker hjälp måste du våga berätta hur det verkligen ser ut. Lägg korten på bordet, annars kan ingen hjälpa dig.


SI TECH

Grundare: Stig Insulan

Nuvarande vd och ägare: Jonas Axelsson

Verksamhet: Tillverkning av ventiler för dykutrustning och komponenter till skyddskläder

Huvudkontor: Lysekil, Sverige

Antal anställda: Cirka 25 i Sverige, 70 i Polen (genom förvärvet av Tekosöm)

Omsättning: 33 miljoner 2024 (SI TECH)

Text: Alexandra Heymowska
Bild: SI TECH