Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.

Jan Esensjö, Petronius Partners
”Det inte bara mentees som lär sig och utvecklas, utan även som senior företagare är det mycket lärorikt och utvecklande”
2006 grundade Jan Petrina & Partners, ett företag som erbjuder tjänster inom organisations- och ledarutveckling.
För honom blev företagandet ett sätt att snabbare och effektivare kunna utveckla sina egna idéer som han hade kring hur organisationer och ledare kan utvecklas tillsammans i synergi.
När han var styrelseledamot hos NyföretagarCentrum Nord blev han tillfrågad om han kunde tänka sig att bli mentor.
Varför ska man bli mentor?
Nyföretagande är en motor i samhällsutvecklingen. Om man känner att man har erfarenheter och intresse av att bidra till utvecklingen så är mentorsrollen ett utmärkt sätt. Dessutom är det inte bara mentees som lär sig och utvecklas, utan även som senior företagare är det mycket lärorikt och utvecklande att ta på sig ansvaret som mentor, säger Jan.
Vad har du lärt av att vara mentor?
Det har ökat min medvetenhet om vad jag har att bidra med. Många kunskaper och erfarenheter kan man själv vara lite blind för men i dialog med min mentee så har jag blivit mer medveten om dem. Det är lite som att cykla; enkelt när man kan det, men hur gör man egentligen?
Vad ska man tänka på när man går in i mentorskapet?
Personligen upplever jag att det är viktigt med att man har en tydlighet i vilka förväntningar man har på varandra, hur ska ansvarsfördelningen se ut men också att arbeta utifrån en genomtänkt mötesstruktur.
För egen del tänker jag alltid på att varje möte avslutas med att sammanfatta vad vi pratat om och vad vi kommit överens om inför nästa möte.
Jans tips till den som ska starta
Var ärlig med dig själv och se till att du hittar din ”sweet spot”, där såväl din passion, förmåga och ekonomisk motor möts. Du måste antagligen kompromissa men om du inte tillgodoser alla tre perspektiven kommer ditt företag inte att vara hållbart.
Text: Therese Käck
Bild: Privat