Autovision Sverige – från bilintresse till framgångsrikt företagande

Osby. Autovision grundades 2019 av Patrik Malm och Andreas Emilsson. Passionen för bilar blev startskottet. Från tonåringar som hängde på bilträffar tillsammans utvecklades inte bara en vänskap utan också företagande. “Jag lärde känna Andreas när jag skulle köpa ett par fälgar av honom”, berättar Patrik.
Patrik, som tidigare arbetat med bilrekond och elektriker, och Andreas, utbildad lärare, kompletterar varandra perfekt i företaget. Patrik fokuserar på försäljning, fotografering och marknadsföring. Eftersom han bor i Osby är det ofta enklare att boka tid för visning med honom. Andreas fokuserar mer på inköpssidan och rekond.

Fokus på kvalitet och kundnärhet

Det är hård konkurrens i bilbranschen och även begagnatmarknaden med premiumbilar som Autovision är inriktad på. De erbjuder inte bara försäljning, utan även finansiering, rekond och till och med biluthyrning i mindre skala. Allt med en helhetssyn på kundens behov. Deras genuina intresse för bilar har lagt en stabil grund i deras kunskap och erfarenhet av branschen.  Deras kunder är bilkunniga entusiaster som värdesätter hög kvalitet, ärlig information och personligt engagemang.

Bilhallen hos Autovision

Utmaningar och lärdom

Starten var snabb och intensiv. De köpte ett lagerbolag för att förenkla den administrativa starten, men mötte snabbt utmaningar som finansieringskrav och att bygga förtroende hos banker och försäkringsbolag – något som är extra viktigt i en bransch som ofta är skeptisk till nya aktörer. Pandemin försvårade ytterligare, men genom hårt arbete och uthållighet lyckades de efter sex månader knyta till sig en samarbetspartner för finansiering och etablera sig på marknaden. Utvecklingen har gått fort, från fyra bilar på lager till Årets Nyföretagare 2022. Om osäkerheten i det ekonomiska läget i Sverige och världen kan lägga sig så kommer man förhoppningsvis kunna fortsätta sin tillväxt och anställa ytterligare en person eller två. 

Eget företag – fördelar och nackdelar

Att driva företag innebär mycket ansvar, men också en möjlighet att forma sin egen arbetsdag och följa sin passion. För Patrik och Andreas har det varit en resa fylld av utmaningar, men också stora framgångar.

“Det är lite av ett livsstilsval, att leva med ett företag för det är svårt att koppla av helt”, säger Patrik. Arbetet följer ofta med hem och i situationen de är nu är det inte möjligt att ta tre – fyra veckor semester som en anställd kunnat göra.Trots detta är drivkraften att bygga ett hållbart företag som växer och kan skapa fler arbetstillfällen, stark nog att övervinna utmaningarna.

Patrik och Andreas tips till dig som ska starta:

1. Våga ta steget!
Vänta inte på det “perfekta tillfället”. Rätt tid kommer antagligen aldrig att komma.

2. Se till att ha på fötterna!
Kunskap är viktigt. Se till att du kan din marknad och att du är påläst. Det finns många organisationer som kan hjälpa dig på vägen så du gör rätt saker.

3. Tänk ekonomiskt.
Var lugn och sansad när det gäller företagets ekonomi. Var försiktig med utgifterna – hela vägen. Sen kan det alltid finnas behov av investeringar. 

Kontakt:
Autovision på Instagram
Autovision på Facebook

Text: Therese Käck
Bild: Privat