Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Amani Abdel-Hakem Soliman, Gouda Sweets
”Jag gillar inte att känna mig begränsad och när man är sin egen, så är enda begränsningen, en själv. Som egen får jag leva ut mina drömmar och forma det liv, samt den framtiden jag vill ha för mig och min familj. Det passar mig perfekt att vara egenföretagare.”
Vem är Amani?
Jag är 24 år gammal, nybliven trebarnsmamma och fru. Jag pluggar till tandläkare och har precis klarat mitt examensarbete som handlar om tobaksanvändning relaterat till dentala implantat. Jag har bott i Sverige sedan jag var ca 14 år gammal, men är egentligen född och uppväxt i Danmark, till Egyptiska föräldrar. Efter studenten tog jag ett uppehåll och jag jobbade inom kundsupport. Under mitt sabbatsår hann jag även få min son som är äldst av mina barn.
Hur kommer det sig att du startade eget?
Önskan att starta eget har fått växa fram. Egentligen hade min omgivning nog föredragit att jag tagit examen fortast möjligt och börjat jobba 8 till 16. Det var också planen när jag började utbilda mig. Det är inget fel på 8 till 16, men det är inte för mig. Jag gillar inte att känna mig begränsad och när man är sin egen, så är enda begränsningen, en själv. Som egen får jag leva ut mina drömmar och forma det liv, samt den framtiden jag vill ha för mig och min familj. Det passar mig perfekt att vara egenföretagare. Jag startade mitt koncept 2020, mitt under tandläkarutbildningen. Sedan dess har verksamheten utvecklats, men även utökats en del.
Berätta om din affärsidé
Min affärsidé bygger mycket på nyfikenhet. Min produkt är av orientaliskt slag. Jag tillverkar och säljer orientaliska bakverk såsom baklava, petit four mm. Många har ifrågasatt om det verkligen finns en marknad för det, i svenska matbutiker. Med facit i hand kan jag säga ja. Sveriges befolkning ser inte ut som för bara ett antal år sedan och svenskar blir mer och mer nyfikna på andra matkulturer. Idag finns vi på Ica över hela landet och även Coop är idag återförsäljare. Vi har dialog med andra större aktörer på den svenska marknaden. Mitt mål är att göra baklavan lika självklar som en bulle!
Vilka är dina utmaningar?
För mig är största utmaningarna definitivt att räcka till. Man är bara människa och har ett visst antal timmar på dygnet. Särskilt när bolagen expanderar, så kan det vara svårt. Därför jobbar jag aktivt med rekrytering. Dock är även det otroligt utmanande. Det kan kännas som en riktig djungel ibland, och man vill ju gärna pricka rätt. Jag har svårt att lämna över arbetsuppgifter om jag inte litar på personen, så jag tar gärna på mig för mycket. Jag har dock insett värdet i att ta in duktiga och kompetenta individer. Det är definitivt viktigt för ett företags utveckling.
Jag har fått läsa på mycket själv, som företagare. I grund och botten är det ju mycket eget ansvar som gäller.
Genom Nyföretagarcentrum har jag fått stöttning. Jag deltar just nu i mentorsprogrammet. Det innebär att jag knyter kontakter på nätverksträffar, samt även träffar min mentor regelbundet. Sedan så har jag haft mycket stöd av Almi. I höstas gick jag deras VD-kurs för kvinnor- mycket lärorikt!
Vad är planen framåt?
Målet framåt för mitt företag är förhoppningsvis att bli ett välkänt namn på den svenska marknaden. Den ultimata drömmen vore att bli såpass stora, att vi kan bli ett internationellt varumärke. Jag tror starkt på min verksamhet och är säker på att vi kommer lyckas med våra uppsatta mål. För mig är det bara en tidsfråga.
Har du några råd och tips till andra entreprenörer?
Ett råd jag skulle vilja ge kvinnliga företagare är att inte ta skit och att stå på dig när du har drömmar. Det låter självklart men är tyvärr inte alltid det. Till entreprenörer med liknande bakgrund vill jag passa på att ge en klapp på axeln. Vi må vara underrepresenterade och vi får oftast jobba dubbelt så hårt för att nå samma resultat som våra branschkollegor. Men hårt arbete belönas och förhoppningsvis så lämnar vi ett bättre samhälle till nästa generation.