Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Ur stormens öga till framgångsrik entreprenör: Svenska Elnät började med Gudrun
När stormen Gudrun drog in över södra Sverige i januari 2005 slogs elen ut för över en miljon hushåll. På två dagar fälldes 75 miljoner kubikmeter skog av den hårda vinden, vilket motsvarar en årsavverkning.
För Peter Boric och Mattias Andersson på Telge Energi blev den dramatiska stormen starten på något nytt. Ur spillrorna föddes idén till deras eget företag, Svenska Elnät.
– Vi tänkte att det här är något vi skulle kunna vara med på, berättar Peter Boric .
Efter Gudrun skulle alla ledningar grävas ner, vilket skapade ett enormt behov av entreprenörer inom elnät. Och det var här Peter och Mattias såg möjligheten.
Tillsammans med två kollegor lämnade de sina jobb som linjemontörer på Telge Nät i Södertälje och startade sitt eget företag i samma nisch.
I början fick de uppdrag som inhyrda entreprenörer åt sin tidigare arbetsgivare. Det var en trygg start som gjorde det möjligt att bygga upp verksamheten i lugn takt. Båda parter var nöjda med lösningen. På sikt växte det goda ryktet och även kundbasen.
– De hyrde in oss till ett bra pris. Och under de första tre åren hann vi också skaffa fler kunder och etablera vårt nätverk, berättar Peter Boric.
Elektrifieringens guldålder
Idag, nästan tjugo år senare, är Svenska Elnät en väletablerad aktör med 25 anställda och en omsättning på 88 miljoner. Företaget bygger elnät åt stora nätägare som Vattenfall, Ellevio, Nacka Energi och givetvis den tidigare arbetsgivaren Telge Nät.
Det råder högtryck i branschen. Sveriges elnät väntas fördubblas i kapacitet fram till 2035 för att klara elektrifieringen av transporter, industri och vardagsliv.
– Så det finns hur mycket jobb som helst. Men det tänkte vi inte alls på när vi startade, då handlade det om att gräva ner kablar efter stormen, berättar Mattias Andersson.
Efterfrågan på tjänster har vuxit i takt med omställningen. Efterfrågan är enorm.
Samtidigt betonar Peter och Mattias vikten av att skynda i lagom takt.
– Vi vill inte få växtvärk, utan hinna med och göra ett bra jobb, konstaterar Peter.
Från hantverk till företagande
Övergången från anställd till egenföretagare var omtumlande.
– Vi kunde själva jobbet, det var vi duktiga på. Men allt administrativt runt omkring – fakturering, ekonomi, löner var nytt. Vi fick verkligen lära oss från grunden, säger Peter.
För att få tips och undvika fallgropar sökte kollegorna upp NyföretagarCentrum i Södertälje. Här mötte de rådgivaren XXXX och fick nyttiga insikter om företagandets villkor.
Rådgivningen omfattade affärsplan, budget och grundläggande ekonomi. Största nyttan var det tillsynes självklara rådet om att ha ordning och reda på ekonomi och bokföring.
– Det har vi verkligen tagit med oss och det var nog den viktigaste lärdomen. Branschen är liten och ryktet är allt, konstaterar Mattias.
Relationer, rykte och resultat
Svenska Elnät har byggt sitt anseende på tillförlitlighet och långsiktiga relationer.
– Det är ganska enkelt. Affärer handlar om människor och är man inte omtyckt får man inga fler jobb. Det gäller att sköta sig, säger Peter.
– Vi tar inte på oss mer än vi kan leverera, och vi håller vad vi lovar, säger Mattias.
En utmaning har varit att hålla jämn beläggning året runt. Det gäller att att undvika överdrivna toppar, men också längre perioder utan uppdrag. I början kunde balansen bli skev men med växande erfarenhet har de lärt sig planera minst ett halvår framåt.
En annan lärdom är att fokusera på kärnverksamheten och inte göra allt själv. För stödfunktioner, som ekonomi, HR och IT tar Svenska Elnät in hjälp utifrån.
Inställningen har gett resultat. Företaget har vuxit organiskt över tid.
Rekryteringen sker ofta direkt från gymnasiet. Peter Boric berättar att ungdomarna får gå en tid som lärlingar innan ordinarie anställning. Flera av dem har blivit kvar i många år.
– Vi började själva som lärlingar och det känns bra att föra den traditionen vidare, säger han.
Efter nästan två decennier har Peter och Mattias gått från att köra grävmaskiner och dra kabelrullar till att leda ett lönsamt bolag från kontoret i Södertälje.
Det som lockade en gång var friheten att kunna styra över sin dag. Idag ligger tillfredsställelsen i att se laget växa och ungdomarna utvecklas.
– Men visst kan man sakna tiden ute på fältet ibland, det var en annans sorts frihet!
Råd till nya entreprenörer
● Våga chansa och tro på din idé
● Var försiktig med kostnader i början och väx i lagom takt.
● Ta hjälp utifrån med det du inte kan.
● Planera långsiktigt.
● Ta inte på dig mer än du kan leverera● Och framför allt: håll alltid vad du lovar – ryktet är hårdvaluta.
Text: Alexandra Heymowska







