Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Från hot till möjlighet: Så blev SRI störst i Sverige på personalsäkerhet
Organiserad brottslighet, geopolitisk osäkerhet, cyberangrepp och insiderhot. I skuggan av det nya säkerhetsläget växer behovet av att veta vem du anställer. Pierre Gudmundsson såg det komma redan 2016 och grundade Scandinavian Recruitment Intelligence, SRI.
Bolaget har de senaste åren vuxit i rekordfart och är idag Sveriges ledande aktör inom det högaktuella området personalsäkerhet. Omsättningen har ökat med tvåsiffriga tal varje år och antalet anställda är 50 personer.
Nyligen kom ännu ett kvitto på framgången: SRI har för fjärde gången utsetts till DI Gasell, och dessutom till Mästargasell – Dagens Industris utmärkelse till företag som lyckas växa snabbt flera år i rad.
Ända från starten har målet varit att bli störst, men det handlar inte om status eller pengar.
– Min djupaste drivkraft är samhällsnytta, att bidra till ett säkrare Sverige genom att skapa trygga arbetsplatser och bättre skydd mot både yttre och inre hot, säger Pierre Gudmundsson som har en bakgrund som polis och utredare i Försvarsmakten.
SRI erbjuder en palett av tjänster: bakgrundskontroller, säkerhetsprövning, rådgivning, utbildning och omvärldsbevakning. Bland annat. Kärnan är en egenutvecklad digital portal.
– Kundportalen är vår innovation, som gör oss vassare än konkurrenterna.
I centrala Stockholm, fem trappor upp i ett anonymt hyreshus, ligger kontoret. I det öppna köket vajar två heliumfyllda guldballonger – en femma och en nolla.
– Jag fyllde 50 i måndags, säger Pierre Gudmundsson som tar emot i en lucka mellan dagens många möten.
Nästa år är det dags för en annan jubilar. Då fyller SRI tio år.
En företagsidé föds ur frustrationen
Historien börjar dock redan 2010 när Pierre själv var beställare av bakgrundskontroller i rollen som utredare inom försvaret. Bakgrundskontroller var då ganska nytt i Sverige och de som fanns att köpa på marknaden lämnade en hel del att önska, berättar Pierre.
– Rapporterna innehöll massa data, men ingen analys. Poängen är att stödja beslutsfattare genom att skapa en medvetenhet om risker, men det gjorde de inte.
Ur frustrationen föddes idén om att starta eget.
– Jag insåg att det här kan jag göra mycket bättre. Med ett mer genomtänkt upplägg, effektiv inhämtning, bearbetning och mer kvalitativ analys som skapar värde.
Visionen växte fram gradvis, men 2016 föddes SRI.
Kontakten med Nyföretagarcentrum
Pierre Gudmundsson var från starten helt på det klara med att han ville bygga ett riktigt bolag, med anställda, infrastruktur och investeringar.
– Jag ville inte bli ensamkonsult hemma i garaget. Det hade varit en möjlighet, men då hade jag inte kunnat bidra till ett bättre samhälle i bredare bemärkelse, vilket är viktigt för mig.
2017 tog han kontakt med Nyföretagarcentrum i Täby och rådgivaren Annika Holst. Hon trodde starkt på idén och matchade Pierre med mentorn Stefan Gunbrant.
Stefan hade lång erfarenhet från IT-branschen som kompletterade Pierres säkerhetsbakgrund. Dessutom bidrog han med strategi, företagskunskap och kloka inspel.
– Som nyföretagare har man tusen frågor. Jag hade en tydlig idé, men behövde någon som utmanade mig och kunde få mig att bromsa in och tänka långsiktigt. Där var mentorskapet ovärderligt, säger Pierre.
Pierre betonar även hur viktigt det är att landa i vilken typ av bolag man vill bygga och utgå från det. Som i hans eget fall, att SRI skulle bli ett stort bolag som tålde tillväxt.
– Detta mål var viktigt att slå fast i ett tidigt skede. För de avvägningar du gör i början påverkar alla beslut framåt.
Även här var samtalen med mentorn till stor hjälp.
– Du måste ha integritet i din vision och i dina drömmar, men vara ödmjuk inför det faktum att du inte kan och förstår allt bäst själv. Och du behöver inte alltid ha så bråttom.
Involverade familjen
SRI:s affärsidé är tydlig: att hjälpa arbetsgivare att förstå och hantera risker kopplade till den mänskliga faktorn. Det handlar inte bara om kriminalitet. Allt från ekonomiska problem, till spelberoende, drogmissbruk eller missnöje med chefen är faktorer som kan göra en person sårbar för yttre påtryckningar eller skapa risker internt, förklarar Pierre.
Med kriget i Ukraina, Nato-medlemskap, ökande underrättelsehot och en tilltagande organiserad brottslighet är efterfrågan på SRI:s tjänster större än någonsin.
Men Pierre är öppen med att framgången under perioder har haft sitt pris.
– Det är dumt att skönmåla entreprenörslivet – det kostar på, både ekonomiskt och personligt, säger han.
Ett av mentorns kloka råd var att involvera familj och vänner i företagandet. Pierre och hans fru träffade mentorn tillsammans och stämmer årligen av hur det fungerar.
– Vad mäktar vi med som familj? Hur länge kan vi leva i startupfas? Vi satte en gräns på sju år, annars skulle vi tänka om.
Det blev tuffa år, men startup-fasen är nu över. Och kanske blir det lugnare framöver. I våras såldes SRI till private equity-aktören Amplio, vilket innebär ytterligare muskler, tillgång till stödfunktioner och resurser att fortsätta växa.
Med en stark position på den svenska marknaden, ett växande team och nya ägare i ryggen står SRI inför nästa fas. Men fokus för Pierre Gudmundsson är fortsatt detsamma.
– Jag vill bidra till en säkrare och tryggare värld. Vetskapen om att jag dragit mitt strå till stacken är min drivkraft och det jag är mest stolt över.
Pierres tips till blivande entreprenörer
- Ha inte för bråttom. De tidiga besluten formar hela företagets resa.
- Förankra din vision. Var tydlig med vad du vill, men var också prestigelös nog att ta till dig nya perspektiv.
- Tro inte att du kan allt själv. Var ödmjuk och be om hjälp. En mentor kan vara avgörande.
- Involvera familjen. De påverkas lika mycket som du själv. Diskutera igenom tidsramar och uppoffringar i förväg.
- Se långt fram. Som entreprenör måste du tolka omvärlden och se 10–15 år framåt. Du måste våga se saker objektivt och inte göra en glädjeanalys.. Se till at det finns en uthållig efterfrågan på det du vill bygga?
Text: Alexandra Heymowska







