BUBS

“Vägen fram går i zigzag”: Så skapade Ulrik Lindström BUBS svenska godisunder

BUBS är en av de senaste årens svenska exportsuccéer. Under hashtag #swedishcandy på TikTok har hallon-lakrits-skallen, ovala Banana Bubs och sötsura bläckfiskar erövrat USA-marknaden där ungdomarna fått smak för svenskt lösgodis.

Men det började i ett polkagriskokeri i Gränna, där en 14-årig Ulrik Lindström packade karameller på sitt första sommarjobb på 1980-talet.

Föga anade unge Ulrik att han en dag skulle bli framgångsrik entreprenör, med 55 anställda och en egen fabrik som årligen producerade nio miljoner kilo godis.

Slumpen spelade in, liksom uppfinningsrikedom, mod och uthållighet.

Dessutom gäller det att omge sig med rätt människor och aldrig låta sig slås ned av misstag, konstaterar Ulrik Lindström.

– Man måste förstå att vägen framåt går i zigzag. Har du inte fattat det, då är du ingen entreprenör, säger han.

Det har varit en lång resa hit och mycket hårt arbete. 

Låt oss ta det från början.

Från polkagrisbutik till egen fabrik

Ulrik växte upp invid Vättern mellan Huskvarna och Gränna – den röd-vitrandiga polkagrisens hemstad. I familjen fanns mamma Birgitta, pappa Bernt och storebror Stefan.

Som många andra ungdomar i trakten jobbade han extra i Grännas butiker på kvällar, lov och helger. Så även under lumpen och studierna till ingenjör.

Efter lumpen 1991 möttes han av en oväntat tuff arbetsmarknad och sökte sig tillfälligt tillbaka till polkagrisarna. Nu frågade ägaren om han ville lära sig koka karameller i fabriken.

Ulrik tänkte, “varför inte” och började lära sig hantverket. En kollega som ville starta eget frågade om han ville gå med, som anställd. Ulriks pappa, lärare till yrket men med näsa för affärer, hade en bättre idé: “Se till att få halva bolaget. Annars startar vi själva!”

– Farsan är något av en gambler. Eftersom delägarskap inte var något min kollega hade tänkt sig började vi undersöka möjligheterna.

Snart hade familjen packat bilen och kört ner till Tyskland för att köpa en begagnad produktionslina. Utan lokal, bolag och erfarenhet. Men med stark vilja och ett riktigt bra team: Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan. BUBS.

– Jag var ingenjör och intresserad av produktutveckling, brorsan var händig, mamma duktig på ekonomi och pappa affärsman, så vi kompletterade varandra perfekt.

Rådgivning gav resultat

För att komma igång sökte familjen Lindström hjälp hos NyföretagarCentrum i Jönköping. Rådgivaren Urban Blomberg bistod med sitt kunnande om att driva bolag.

– Vi fick jättebra hjälp med de första stegen, till exempel med att räkna på hur mycket vi skulle behöva producera och sälja för att gå runt. Sedan fanns Urban där som bollplank i flera år, berättar Ulrik.

Efter några möten kände familjen sig redo. Året var 1992 och BUBS var fött.

Banken sa nej – huset blev pant

Starten var dock allt annat än enkel. På 1990-talet var det inte lätt att hitta finansiering, banken sade nej. Lösningen blev att pantsätta huset och hålla hårt i plånboken.

– Vi tog knappt ut lön och allt vi tjänade gick tillbaka in i företaget, minns Ulrik.

– På kvällarna snickrade vi i lokalen för att hålla nere kostnaderna och på dagarna tillverkade och utvecklade vi godis och åkte runt på mässor.

Ett första genombrott blev profilgodis med företagslogga. Inte den mest kreativa produkten, konstaterar Ulrik, men en stororder som gav stabilitet och satte hjulen i rullning.

I början av 2000-talet tog tillväxten fart på allvar, men BUBS har gått med vinst sedan år ett utan en krona i lån.

Vad är framgångsfaktorn? Ulrik nämner flera: Familjeteamet. Förståelse för ekonomi och marknad. Förmågan att komma på nyheter som är unika och sticker ut…

Men också modet att släppa taget om det som inte håller måttet.

BUBS har laborerat med nya smaker, färger och konsistenser. Vissa har gjort succé, andra har fallerat. Då gäller det att inte fastna i det negativa.

– Många håller fast vid idéer av känslomässiga skäl. Vi satte alltid deadlines – max ett år, fungerar det inte, så lägger vi ner. Det handlar om att vara rationell och skapa utrymme för det som kan växa.

– Misslyckanden finns egentligen inte. Det är ett ständigt lärande och skruvande. Nio av tio idéer flyger inte, men den tionde tar fart. Det gäller att aldrig stanna i utvecklingen.

Hallon-lakrits-skallen – en ikon föds

BUBS storsäljare, den numera ikoniska hallon-lakrits-skallen var en innovation som tog fart. Smakerna fanns redan, men ingen hade kombinerat dem i en liknande produkt.

– Vi fick bygga om maskinen själva för att kunna tillverka den. Men det blev en succé som öppnade nya dörrar, både i Sverige och utomlands.

En annan framgångsstrategi var att behålla produktionen i Sverige. Att satsa på nya maskiner och effektiva processer har lönat sig på slutraden.

Exit efter 31 år

Med sina nyskapande smaker, former och färger har BUBS gjort sig känt som en förnyare av lösgodis. Men Ulrik och familjen Lindström har också utmärkt sig som duktiga bolagsbyggare. Redan 1992 utsågs BUBS till Årets Nyföretagare.

I december 2022 såldes BUBS till norska Orkla- koncernen. Då låg omsättningen på över 200 miljoner, efter att ha ökat med tio procent per år i ett decennium.

Företaget hade då 55 anställda, två fabriker och en växande position på både den svenska och internationella marknaden. 

Idag gör BUBS sitt virala segertåg i USA med Orkla. Den tidigare ägarfamiljen är stolt och nöjd. Affären har varit gynnsam för båda parter.

– Efter 31 år kändes det rätt att sälja. Det har varit fantastiskt, men också slitsamt. Nu kan vi njuta av livet, utan att bygga maskiner på kvällarna.

Och utan ständiga tankar på vad som kan bli nästa storsäljande godissort. Vilken är Ulriks egen favorit? Utan tvekan sura bläckfiskar.


Ulrik Lindströms råd till blivande entreprenörer

●      Räkna med att det tar tid, minst två till tre år innan du når lönsamhet.

●      Våga testa, men våga också lägga ner det som inte fungerar.

●      Dra nytta av bollplank, även från andra industrier och branscher.

●      Håll koll på konkurrenterna, men hitta din vinkel, undvik att kopiera rakt av!

●      Se misslyckanden som lärdomar och tester, låt dig inte nedslås.

Text: Alexandra Heymowska
Bild:BUBS