Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
2024.04.08
Genom Lottenlund Estate säljer Tina smakupplevelser, inte bara vin
Hur kommer man på tanken att starta en vingård och ett destilleri i skånska Allerum? För Tina Berthelsen och hennes sambo väcktes en önskan om att kunna slå upp fönstren och blicka ut över en vingård under en resa i Toscana 2010. Men inte i Italien, utan på hemmaplan i Allerum, där familjen redan förfogade över 10 ha mark i anslutning till sin villa.
Kunskapen om frukt och grönt hade Tina med sig efter 17 år på inköpssidan hos en grossist. Men det var under hösten 2010 när de besökte Skördefesten på Öland som de på riktigt insåg att det gick att odla rött vin på Öland och därmed borde vara fullt möjligt att odla vitt vin i Skåne. Det var då processen satte igång på riktig och Tina insåg att det fanns fullt med vingårdar i Skåne. Det fanns till och med en förening för svenskt vin som anordnade studieresor och 2012 följde Tina med på en resa med målet att lära sig tillräckligt för att kunna plantera gårdens första vinrankor 2013. I slutet av 2012 föddes parets dotter och under föräldraledigheten var planen att starta upp vingården eftersom Tina ändå skulle vara “ledig”. Alla som varit hemma med barn vet att så mycket ledighet är det inte tal om och paret beslutade därför att skjuta lite på sina uppstartsplaner. Tina gick därför tillbaka till sitt jobb några år efter föräldraledigheten och sa upp sig 2016 då första omgången vinrankor sattes i jorden. Förutom vin tillverkas även olika spritsorter på Lottenlund, bland annat olika sorters gin.
Under de tre första åren går det inte att skörda vindruvorna och under tiden pluggade Tina en 1-årig utbildning till sommelier och dessutom nätverkade hon jättemycket. Som bekant är det inte helt enkelt att göra reklam för vin i Sverige men med Lottenlunds äppelmust och honung var Tina välkommen överallt. Hon träffade 1000-tals människor under de här tre åren och passade på att prata om vingården genom gårdens äppelmust och honung på marknader och event. Tiden fram till första skörden utnyttjades väl med denna typ av personlig marknadsföring och vingården var tillräckligt känd när det var dags att släppa de första produkterna, som tog slut på 2 månader!
Med smak för livets goda
Besöksverksamheten är en annan viktig del i Lottenlunds erbjudande. Här kan man boka vingårdsvandring, visning av hur vineriet och hur vintillverkningen går till samt vinprovning. Samma möjligheter finns med sprittillverkningen men då börjar besöket ute i ginträdgården där man istället pratar om örterna innan vandringen går vidare in i destilleriet och avslutas med provning av fyra sorters gin.
-Folk vill uppleva saker idag, de vill inte ha grejer längre när de fyller år. Tid tillsammans, ny kunskap och upplevelser ligger mycket högre på önskelistan, berättar Tina Berthelsen. Vi syr gärna ihop paket för företag också och samarbetar med hotell i trakten för att kunna erbjuda en totalupplevelse.
Hållbar odling
I Sverige jobbar vi med svampresistenta druvsorter som inte kräver någon besprutning. Det är just genom hållbart odlande som svenskt vin kan penetrera vinvärlden som redan har för stor produktion och överproduktion.
Stort stöd för nyföretagare
Tina tycker att det finns ett väldigt bra stöd för företagare. Eftersom Tinas verksamhet räknas till både primärproduktion och förädling både kontrolleras och stöttas hon av Länsstyrelsen och Jordbruksverket. Medan hon fortfarande var anställd påbörjade hon arbetet med affärs- och marknadsplanen tillsammans med NyföretagarCentrum och kände att det var skönt att få något att stå på som är anpassat för företagare när man kommer från att ha varit anställd.
-Vilken hjälp man kan få som företagare i Sverige. Trots många års erfarenhet var jag helt grön på det här med företagande. För mig var det särskilt värdefullt att få hjälp med prissättningen. Att du ska tänka på att kalkylera med arbetskostnader och annat som inte syns som faktiska kostnader och att det ska läggas till priset för din produkt. Det blev en kick igång för mig att få hjälp med detta av NyföretagarCentrum, berättar Tina.
Länsstyrelsen har varit och är fortfarande en enorm hjälp för Tina och därigenom fick hon en mentor under ett år via deras mentorsprogram Smart business . Under det året fick hon värdefulla kontakter med många personer och andra företagsnätverk. Bland annat gick hon senare ett program som heter Ställ om, ett program som handlar om hur man ställer om sin verksamhet och tankesätt till ett hållbart ledarskap.
Hur är det att vara kvinnlig företagare i en mansdominerad bransch?
Förgrundsfigurerna inom flera av världens främsta vinområden är idag kvinnor även om vinvärlden fortfarande är mansdominerad. I dag sker ett generationsskifte i vinvärlden och ofta är det unga kvinnor som tar över sina föräldrars vingårdar och vill utveckla vinframställningen. Passion, ödmjukhet och envishet är några av drivkrafterna hos de många unga framgångsrika kvinnliga vinmakarna*.
Under samtalet blir det påtagligt vilken stor kunskap om vin- och sprittillverkning Tina besitter, något hon till stora delar lärt sig på egen hand. Sommelierutbildning är den enda formella utbildningen.
-Det är väldigt spännande att få vara med och utveckla den svenska vinbranschen som kvinna och jag har flera kvinnor i mitt vin-nätverk i Sverige. Jag har arbetat i en mansdominerad bransch i 17 år och är ganska van vid det. Det gäller att man tar för sig så går det alldeles utmärkt!
En fördel med att vara kvinna, och som Tina ser särskilt gynnar besöksverksamheten på vingården, är hennes synsätt på det goda värdskapet.
-Jag har inte själv sett det riktigt så utan det var när en av våra anställda uttryckte det som att – “Tina du är verkligen en värdinna, du tar emot gästerna på gården som om de kommer hem till dig och du ska ordna en middag tillsammans med dem” – som jag faktiskt insåg att det stämmer. Jag får mycket beröm från våra besökare som tycker det har varit en fantastisk upplevelse, mycket tack vare mitt sätt att bemöta dem. Det är för att jag går in i detta med hela mitt hjärta och då gick det upp för mig att det faktiskt är jag som är Lottenlund och att vingården är mindre värd utan mig, berättar Tina stolt.
Däremot kräver odlingen mer muskler än vad Tina kan ge.
-Därför får jag hjälp av min sambo med de tyngre bitarna, som att sätta 3000 stolpar och dra 28 mil ståltråd, säger Tina.
En annan nackdel som Tina lyfter, men som även kan ha att göra med hur man är som person, är att man kan vara mer känslig som kvinnlig företagare.
-Jag kanske tar bakslag lite hårdare än vad män gör, resonerar Tina.
Så i ett företag behöver man ha både kvinnor och män konstaterar Tina, framförallt om man vänder sig mot både män och kvinnor som målgrupp. Något som är högst aktuellt för Lottenlund som planerar att växa besöksdelen rejält, framför allt när det gäller att anordna konferenser åt företag. Något de kommer att kunna göra när deras riktiga vineri kommer på plats och de kan ta emot större grupper än idag. Även tankar på en vinbar, kåseri och event samt annat som passar in i den röda tråden som Tina driver på Lottenlund, är uppe för diskussion.
Tinas tips till nya företagare
Tina har lagt mycket tid på att nätverka, både i blandade och kvinnliga nätverk. Hon nämner att mycket bra evenemang och träffar anordnas av Helsingborgs stads näringslivs- och destinationsutveckling. Tina tipsar nya, inte bara kvinnliga företagare, om hur viktigt det är att avsätta lite tid för att nätverka.
– Var mycket där människor rör sig. Helt plötsligt hittar du en leverantör eller någon som känner någon som känner någon. Jag skulle säga att det bästa är att röra sig ute i olika sammanhang, slår Tina fast.
Ta hjälp i början av konsulter istället för nyanställning.
-Vi har jobbat med vinmakarkonsult som arbetar intensivt 3 månader på vintern med skörden, för att skapa bästa möjliga vin istället för att anställa en vinmakare de första åren. Konsulterna blir som en slags rådgivare till företagaren där man har ett gäng rådgivare runt omkring sig för att kunna fatta bäst beslut, säger Tina.
Monopolets påverkan på verksamheten och kreativiteten
Det är oundvikligt att komma in på det faktum att produkterna som produceras på Lottenlund inte får säljas på gården direkt till kunder och besökare.
-Visst det är lite tråkigt att vi inte får sälja här på gården, men jag lider inte om vi inte kommer att få gårdsförsäljning. Fördelen är att vi måste vara kreativa, tänka på hur vi kan generera intäkter och hur vi kan skapa upplevelser på gården istället för att skapa en efterfrågan på våra produkter som kunderna sedan själva går till Systembolaget och köper. För oss är det är inget jättehinder. Systembolaget finns på så många orter i Sverige och våra produkter blir tillgängliga där. Skulle vi ha gårdsförsäljning kräver det resurser och långa öppettider. Så det är inte bara negativt utan vi ser det som en möjlighet att vara kreativa och skapa kringtjänster kring våra produkter. Vi säljer smakupplevelser! Det är alla upplevelser som vi skapar när vi pratar med våra besökare som indirekt genererar efterfrågan på våra produkter, summerar Tina.
Fakta Lottenlund
Lottenlund grundades 2010 men de första vinstockarna planterades först 2016 av Tina Berthelsen och hennes sambo Manfred Dröschler. Vingården har 35.000 vinstockar fördelat på ca 8 ha i Allerum och på Bjäre. Nyplantering nästa år: 2 ha, 10.000 vinstockar på Bjäre med Pinot Nova. Då får Lottenlund totalt 10 ha med 45.000 vinstockar.
Druvsorter:
De gröna druvorna dominerar med 78 % och blå druvor således 22 %.
Gröna: Solaris, Muscaris, Souvignier Gris, Donau-Riesling
Blå: Cabernet Cortis, Monarch
Produkter:
Botanical gin
Lotima Digestif (Lottenlunds tolkning av italiensk grappa)
Lottenlunds viner har hittills sålt slut direkt när de lanseras på Systembolaget men i juni lanseras lite ökade volymer och det blir Lotima Roselyn (rosévin), Lotima Solaris, Lotima Selense och även premiär av en Lotima Vermouth rosso.
Antal anställda:
2 st och 4 säsongsarbetare.
För dig som vill veta mer om Lottenlunds verksamhet, om vinåret, vindruvorna, honungen eller ginträdgården: https://www.lottenlundestate.se/sv
* Källa: Munskänkarna