Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Vickans Wellness
Victoria Andersson är en driven nyföretagare som driver Vickans Wellness. Victoria brinner för att få andra att må bättre och bli mer hälsosamma och hon erbjuder sina klienter en engagerande online-coaching inom kost och hälsa.
Här berättar hon om vikten av ett starkt varumärke, hur hon tog steget till eget samt hur hon genom sociala medier byggt upp ett välmående företag.
Hur uppstod Vickans Wellness?
– Jag varit överviktig under alla år och kände att det var dags att inse fakta och ta tag i min hälsa på allvar, jag ville inte längre må dåligt över något som faktiskt går att påverka. Därför började jag Instagramma min egen viktresa, för min egen skull. Kontot växte och blev populärt. Då responsen var så bra började jag sedan plugga till kostrådgivare och PT. Kontot växte ytterligare och efter några år började jag fundera på att säga upp mig från mitt jobb och jobba heltid med Vickans Wellness, med fokus på online coaching.
Hur förberedde du dig inför företagsstarten?
– Tre veckor innan företagsstarten hintade jag genom stories och inlägg om att jag öppnade upp för flera coachingplatser online. När hemsidan lanserades fick jag 130 förfrågningar den första veckan och nådde en konverteringsgrad på närmare 50%. Sedan dess har jag haft en hög beläggningsgrad. Efterfrågan är så pass stor att jag nu behöver anställa personal för att hinna med att ta hand om mina klienter på bästa sätt och samtidigt göra allt annat i bolaget, som tex jobba med content och marknadsföring.
Du har jobbat stenhårt med ditt varumärke, berätta lite mer om detta!
– Det är viktigt att vara äkta och genuin. Jag har redan från start varit väldigt medveten om vad jag postar och varför. Inläggen ska vara till nytta för andra, t.ex. tips, matlagning eller informativa inlägg. Utan pekpinnar. Detta vet jag är viktigt för mitt varumärke, att kunna stå för det jag skriver och tycker. Detta koncept har jag följt under lång tid och det har byggt upp en hög trovärdighet och ett starkt varumärke. Just detta är en stor och viktig del av framgången.
Sociala medier är en central del i ditt företag, vilken typ av inlägg får mest engagemang?
– Allra bäst funkar inspirerande före- och efterbilder. Klientresor med andra ord, och även recept. Inlägg om hemmaträning presterar också bra, samt konstigt nog även selfies.
Fick du någon bra hjälp inför uppstarten av Vickans Wellness?
– Jag har både gått en utbildning i starta eget samt haft rådgivning där jag bollat mina tankar kring min affärsidé och försökt reda ut om det skulle gå att leva på konceptet. Jag trodde det, och det var skönt att få detta bekräftat av Erika på NyföretagarCentrum. Hon var till stor hjälp och jag minns när hon sa att ”Ser det så här bra ut från början ska du inte tveka. KÖR!”. Det fick mig att ta tjänstledigt och ta steget till eget med Vickans Wellness. Efter det har jag haft rådgivning om anställningar samt diverse regelverk. NyföretagarCentrum har bra rådgivningssamtal och de känns väldigt engagerade.
Vad är det som är bra med att vara egenföretagare?
– Det finns många fördelar. Jag känner att jag gör något för mig själv, och trots att jag är otroligt bunden känner jag mig fri. Jag kan styra över min egen tid och kan påverka min framtid. Det som är roligast är att peppa mina klienter och göra en positiv skillnad i deras liv, jag har helt enkelt världens roligaste jobb!
Kan du ge några tips till andra som funderar på att starta eget?
– Det är viktigt att bygga ett starkt varumärke. Att fokusera, analysera och vårda detta. Det är också viktigt att inse och förstå vad dina kunder har för behov/problem. Vet jag detta är det enkelt att skapa relevant content till min målgrupp. Sen är det såklart viktigt att våga, våga satsa på din idé, våga ta hjälp och fråga andra om saker du inte har koll på.
Har du några egna inspirationskällor?
– Anna Stålnacke är en inspirationskälla. Hon är en fantastisk entreprenör, driver flera egna gym, och andra affärsidéer. Det är imponerande att hon hinner leverera allt med så hög kvalitét…
– Hanna Öberg är en annan inspirationskälla, hon har ett enormt stort konto på Instagram och levererar alltid snyggt och proffsigt content med hög frekvens.
Vad lägger du mest tid på i ditt företag?
– Det är helt klart på att coacha mina klienter i appen. Att stötta och peppa via chatt och videomeddelanden, och att bygga deras kost och träningsscheman är jätteroligt.
Text, Foto och Video : Johan Åhlund