Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Verklighetens gård
Verklighetens gård är ett unikt boendekoncept, med en egen gårdsbutik och ett härligt läge, mitt i naturen 2,5 mil utanför Linköping. En oas där gäster som söker lugn och ro kan varva ner och njuta av en harmonisk natur med flera boendealternativ.
Allt från naturcamping, tält samt de exklusiva skogsrummen där du sover mitt i skogen i en bekväm säng med fönstret mot skogen. Nu ska systrarna Josefine och Linnea berätta om sitt gemensamma företag!
Linnea, hur kom ni på idén till konceptet Verklighetens Gård och Naturlogi?
– Tankarna började runt 2013, då vi flyttade hit. Från början fokuserade vi mycket på våra odlingar där vi sålde grödorna i vår handelsbod. Men, 2019 när Glampingtrenden blivit stor insåg vi att hade bra förutsättningar för att förverkliga det som kom att bli Naturlogi. Vi testade oss fram och utvecklade ett koncept som vi sedan förfinat och som fungerar bra. Gästerna trivs och vi har lärt oss jättemycket. Under 2021 har vi byggt två nya hus och samtidigt haft fullbelagt.
Vad är det roligaste med ert jobb?
– Att ta emot gästerna, och att ge dem en natur- och boendelösning för folk som inte är vana att bo på naturlogis sätt. Responsen har varit väldigt fin och vi trivs väldigt bra. Att utveckla konceptet är jättekul. Vi följer vår plan som egentligen är att inte ha någon plan, och hos oss finns inga femårsplaner. Vi anpassar oss efter hur säsongen går och har förmånen att jobba med våra andra åtaganden under resten av året.
På vilket sätt har NyföretagarCentrum hjälpt er företagsresa?
– Vi har gått på flera event, bland annat en väldigt bra och grundläggande kurs i bokföring. Anders har också varit behjälplig i uppstarten och vi fick även hjälp i att välja bolagsform samt rådgivning om hur man på bästa möjliga sätt lägger grunden för ett kommande företag. Att få chansen att diskutera ens företagande med en utomstående som kan ge tips och råd är väldigt värdefullt.
Vad önskar ni att ni visste när ni startade företaget?
– Att vi var mer insatta i företagsekonomi. Vilket såklart är en viktig, men också en tidskrävande del att sätta sig in i.
Använder ni er av sociala medier i ditt företag och hur?
– Ja, vi finns på Instagram och Facebook där vi postar fina bilder. Instagram passar perfekt för oss. Där får vi bra engagemang och där finns en mycket stor del av vår målgrupp (människor mellan 25-55 år). Vi har inte marknadsfört speciellt mycket, men våra gäster är väldigt hjälpsamma och postar själva inlägg som bygger vårt varumärke vilket är fantastiskt kul att se.
Text : Johan Åhlund – Foto : Naturlogi