Väderstads Byggnadsvårdsbutik

Då var det dags för ett inspirerande företagsbesök. Den här gången till Peter Lind och hans företag Väderstad Byggnadsvårdsbutik. Här berättar Peter om livet som företagare, samt ger tips om vad du bör tänka på om du funderar på att ta steget till eget.

Hallå där Peter, vad heter ditt företag, när startade ni och vad gör ni?

-Vi startade Väderstad Byggnadsvårdsbutik AB våren 2017 och är bland annat auktoriserad återförsäljare av Gysinge Centrum för Byggnadsvårds sortiment. Vi är en helt fristående butik som erbjuder nytillverkade produkter från tidigt 1700-tal till nutid med hög kvalitet och tidlös design.

Vilka frågor hade du velat få hjälp med när du startade företaget?

-Det är många val att göra när man startar eget. Allt från val av bolagsform till redovisningssystem men även många regler att ha koll på så att man inte begår några misstag. Jag fick bra hjälp av verksamheter som hjälper företag att starta eget.

Hur kom det sig att du startade byggnadsvårdsbutik i Väderstad?

-Jag visste att vi kunde få ett visst kundunderlag i Östergötland. Framförallt att Väderstad är en knutpunkt mellan Vadstena, Mjölby, Ödeshög och Boxholm. Närheten till E4:an var även viktig och att det fanns fina verksamheter på orten som också driver besökare.

Kan du ge några tips till den som är på väg eller precis har startat sitt företag?

-Att våga ta steget och att tro på det man vill. Man kommer långt genom att tro på sin idé samtidigt som att det är viktigt att lyssna in andras synpunkter. Jag har gjort många fel på min väg men det är genom misstag man lär sig också. Viktigt är att hålla ut och att förstå att det kan ta tid innan man verkligen ser resultat. Det gäller även att ge så mycket man bara kan och att man under flera år måste förstå att mycket av sin fritid kommer att gå till att driva företag.

Vad är det som du gillar mest med att driva Väderstad Byggnadsvårdsbutik?

-Det är kraften att kunna påverka själv och även friheten att skapa något eget. Det är en viktig drivkraft och för min del är det främst kontakter med kunder och all den återkoppling man får genom att driva butik som jag gör i mitt fall.

Text : Johan Åhlund – Foto : Michael Elowsson