Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
S&N Spirits AB
Albin Selerud och Anton Nyberg driver tillsammans företaget S&N Spirits AB. Ett företag som växt och börjar ta marknadsandelar inom en allt populärare nisch. Nämligen alkoholfri sprit, samt tonic.
Idén poppade upp när Anton skrev en av Sveriges första drinkböcker med enbart alkoholfria drinkar. En bok som blev uppskattad, tack vare fräscha drinkrecept, ett passionerat intresse och stor kunskap.
Killarna bestämde sig därför att ta steget till eget och börja importera och sälja såväl hantverksgjord tonic, alkoholfri Gin och flera andra drycker från selektivt utvalda tillverkare. Med viss hjälp från såväl NyföretagarCentrum som Almi inledde de sitt äventyr som företagare.
Och det har gått bra. En av anledningarna till detta beror förutom passion och kunskap om allehanda drycker även på att Anton har tidigare erfarenhet av UF-företag samtidigt som Albin jobbat med försäljning och event. En bra kombination med andra ord.
Det visade sig finnas en lucka både inom bassortimentet, samt inom superpremium. Den som besökt en ICA MAXI har kanske märkt att det numer finns flera hyllmeter med premiumtonic. Även den som Albin och Anton importerar och distribuerar.
Albin hur upplever du den hjälp du fått av NFC?
– Jimmy har varit en bra hjälp, inte minst med certifieringar och liknande. Detta är en hel vetenskap när det gäller just livsmedel. Jimmy är jättebra och vi vet att han finns till hands när vi behöver hjälp. Även Almi har varit behjälpliga när det gäller service och ekonomi.
Vad är nästa steg för företaget?
– Från och med juni kommer vi tillsammans dra igång en säljturné. Det ska bli väldigt kul att få vara ute och visa upp våra produkter. Vi kommer även att berätta mer om de alkoholfria Ready-To-Drink–produkter vi har på gång. Tanken är ju att vi ska vara ett roligt företag, och med våra alkoholfria alternativ skapar vi ett bra socialt alternativ. Där det är enkelt att skapa alkoholfria drinkar som smakar lika gott som de ser ut.
Vad har varit svårast när det gäller att ta steget till eget?
– Att lära känna branschen. Vi insåg snabbt att det finns vissa saker som är kutym och inte så jättelätta att lära sig. Vi har också insett att det är svårare att slå sig in i premiumsortimentet samt att det är knepigt att marknadsföra produkter som ligger så nära alkohollagstiftningen. Det finns dock ett antal entusiastforum när det gäller just tonic vilket är väldigt trevligt att hänga i och diskutera med andra som har samma intresse.
Text och Foto : Johan Åhlund