Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Pazecards
En bra idé kan dyka upp när man minst anar det. När Safahati Adinda pysslade tillsammans med sina barn började hon rita ett mönster på en wellpappbit.
Med pennan tryckte hon sedan hål i pappret längs mönstret. Barnen hakade snabbt på och hon blev förvånad över lugnet och koncentrationen som infann sig. Tillsammans gjorde de hål längs med linjerna, för att sedan se ett motiv träda fram. Fram trädde även en affärsidé.
Ett år senare driver hon företaget PazeCards, som specialiserat sig på att ta fram avslappnande och pedagogiska pysselkort för alla åldrar. Korten har olika teman och funktioner. Man kan lära sig stava, öva upp finmotoriken, lära sig geografi, geometriska figurer, siffror samt måla och teckna.
Affärsplan och marknadsundersökning
Kunskaperna hon fått under utbildningen till nationalekonom blev guld värda när Pazecards startades. Inte minst när det blev dags för affärsplan och marknadsundersökning.
– Jag tog fram olika prototyper och gjorde sedan en marknadsundersökning. Korten testades på IKEA och SJ, samt under en tågresa med en skolklass.
Även de här eleverna blev lugnare och fokuserade när de började göra hål i sina kort samtidigt som lärarna fick en välförtjänt paus. Tågresan kändes mycket kortare och blev också mycket tystare berättar Safahati.
Även på de förskolor och äldreboenden som använder korten uppskattas det lugn och de minipauser som de bidrar till. Det visade sig även att många äldre tycker om att sy mönster på korten med nål och tråd.
Livet som företagare är ofta tufft och för Safahatis del är den stora utmaningen just nu att nå ut till nya kunder.
– Mitt långsiktiga mål med PazeCards är att korten ska finnas på ICA, Coop och i de kommunala förskolorna. Därför lägger jag stor tid på att boka möten och få visa upp dem ute i verksamheten. Besöken är jättetrevliga, och barnen är så härliga när de pysslar tillsammans.
Positiv feedback fick Safahati att ta steget till eget med PazeCards
Att få feedback och goda råd från externa partners som till exempel NyföretagarCentrum och LiU Innovation underlättade beslutet att ta steget till eget. Safahati insåg att företaget hade potential och hittade sin nisch på marknaden.
-En idé är lätt att komma på. Men att undersöka och analysera behovet, att ta fram prototyper och fundera över produktion, marknad och kundbehov är något helt annat. Jag har lärt mig jättemycket, och det bästa av allt är att det har varit så otroligt givande. Jag njöt verkligen av skapandeprocessen. En annan stor fördel är att korten dessutom är återvinningsbara och ett bra miljöalternativ samtidigt som de även är ett smidigt resesällskap.
Den sociala biten under resans gång har också varit viktig. Att jobba i inspirerande miljöer som på Campus, på bibliotek samt på fik har underlättat, och dessutom resulterat i fina reaktioner från förbipasserande.
– Målet nu är att fortsätta och utveckla mina produkter. Jag tror att de kan bli ett bra komplement inom hemspråksundervisningen då korten vid intresse kan utvecklas på flera språk.