Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Linköpings Döner Kebab AB
Foodtrucks och matvagnar blir allt populärare. Dessa rullande matställen gör det smidigare för många när hungern gör sig påmind. Kan inte gästerna komma till maten kommer maten till gästerna.
En av dessa matvagnar heter Linköpings Döner Kebab AB och syns ofta runt LiU och på Ågatan. Den drivs av Shakiba Tarek. En minst sagt driftig tjej som lyckats förverkliga drömmen om ett eget företag. Ett företag där hon får göra det hon älskar, att laga mat till andra. Samtidigt som hon även får tid över till familjen och utvecklas som människa.
Bra inspiration från Dönerns mecka – Berlin
Med inspiration från resor till Berlin, sedan 70-talet ett Eldorado för kebabälskare; började Shakiba prova sig fram med olika kryddor och recept i köket hemma i Linköping. Till slut blev hon nöjd. Hon hade bakat ett delikat bröd samt lagat en sås som med kebabkött blev gott på riktigt.
Tanken på ett eget företag kom allt närmare. Men som så många andra visste hon inte hur hon skulle gå tillväga eller till vem hon skulle vända sig. Hon kom dock i kontakt med Företagarskolan och NyföretagarCentrum i Linköping. Där fick hon både rådgivning, utökat kontaktnät samt konkreta råd som gjorde henne förberedd och än mer motiverad att satsa på sin idé.
En stor vilja att ta steget till eget med Linköpings Döner Kebab
– Jag ville verkligen starta eget. Att få känna frihet och kunna styra över min egen tid. Tack vare hjälp från NyföretagarCentrum, ALMI, Företagsskolan och AF vågade jag starta eget. Det var väldigt bra att få råd och tips om vem man ska kontakta i speciella ärenden och hur man ska gå tillväga om man är osäker på något säger Shakiba.
Hon lyckades snabbt med det som många andra drömmer om. Kunderna kom och ryktet om vagnens mat spred sig. Försäljningen ökade och Shakiba märkte att företaget var på rätt väg.
Resultatet talar för sig självt, för hur många företagare har lyckats att etablera sig på marknaden utan att lägga en krona på marknadsföring?
– Kunderna kom och ryktet spreds. Jag har inte behövt göra någon reklam alls, det har fungerat ändå. Man kan säga att jag har en liten verksamhet med många återkommande kunder. Jag handlar varje dag så råvarorna är alltid fräscha, hygienen är exemplarisk och vi serverar mat som är god och nyttig, till ett bra pris. En stor del i framgången är att vara förberedd, ha bra rutiner och att vara noggrann när maten lagas. Då blir det bra.
Ökad omsättning och helt ny vagn
Omsättningen ökade snabbt. Redan efter ett år investerade hon i en helt ny vagn. Hon kunde dessutom ombilda företaget till ett AB och fick ekonomi att anställa en matansvarig. Dessutom har hon även mer anställningar på gång. Det omtyckta brödet med sitt hemliga recept skapar även jobb till ett av stadens bagerier.
I början gjorde Shakiba nästan allt själv. Ibland hade hon hjälp av familjen, men hon sticker inte under stol med att det till en början var tufft. Vad är det då som hon gillar bäst med sitt jobb?
Dönerkebab med bröd samt Shawarma är favoriterna
– När det är fullt upp och stamkunderna står i kö för att ta emot min mat. Populärast är vår Döner kebab med bröd samt vår Shawarma. Men Linköpingsborna uppskattar även falafel säger Shakiba innan vi skiljs åt.
Det finns även framtidsplaner, och en dröm vore att expandera och föra Shakibas mat till andra städer. Något som många säkerligen kommer att uppskatta den dagen planen förverkligas.