Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Good Blood Company
Många drömmer om att bli författare och få ge ut sin egen bok. Men att bli publicerad är inte det lättaste då konkurrensen är minst sagt stenhård. Men det finns vägar att slå sig in på marknaden. Några som lyckats med detta, och som tagit steget till eget är Maja Meurling och Anna Samuelsson.
De driver tillsammans företaget Good Blood Company. Från början en förlagsverksamhet med fokus på barnböcker för 3-6 åringar, där Liv Livmoder är den stora stjärnan. Företaget rullade på och efter lite drygt ett år breddades verksamheten till att även bestå av en kommunikationsbyrå som hjälper andra småföretagare med marknadsföring och sociala medier.
Hallå där Anna, hur började ert företagande?
– Good Blood Company tog fart under 2019. Jag ville göra en barnbok tillsammans med Maja som är en skicklig illustratör. Vi kompletterar varandra bra och kände så himla hårt för vår helt unika barnboksidé. Vi var helt enkelt tvungna få ut den på marknaden och om inget förlag nappade så skulle vi kunna ge ut den själva. På så sätt beslutade vi oss att gå från enskild firma till aktiebolag. För att få hjälp med detta vände vi oss till NyföretagarCentrum.
Hur kom ni i kontakt med NyföretagarCentrum?
-Jag kom i kontakt med dem när jag pluggade på LiU. Jag fick snabbt en tid för rådgivning, och bra hjälp av Anders som satt på mycket information och ett stort kontaktnät. Han hjälpte oss att navigera i djungeln av företagsrelaterade frågor, olika regelverk samt att verkligen forma vårt bolag.
Hur var känslan precis efter att ni blivit ett AB?
-Allt var ju nytt, så det var learning by doing. Vi lärde oss enormt mycket, samtidigt som vi tillsammans hade roligt. Det blev många skratt och ångestladdade fikor på Simons Rosteri (skratt), men det är bara att göra sitt bästa och inte vara rädd för att ta hjälp av andra. Sen är det ju ett faktum att alla förr eller senare kommer att göra fel, det är ju så man lär sig.
Hur har ni löst försäljningsbiten?
-Vi säljer våra böcker genom flera kanaler. Dels genom Förlagssystem som ser till att de distribueras och säljs på Adlibris och andra boksajter, samt att de finns att låna på biblioteken. Vi säljer dem även i webbshopen på vår hemsida.
Hur kommunicerar ni och lär er om er målgrupp?
-Vi har jobbat länge med att ha en bra och kontinuerlig dialog med vår målgrupp. Både IRL men såklart även på våra sociala medier. Just detta är en viktig anledning till att vi nått dit vi är idag. Instagram är vår huvudkanal, men vi använder också Facebook för att interagera och prata med våra följare. De ger oss bra feedback, som gör oss bättre och starkare som företagare.
Har ni några bra råd och tips till andra som funderar på att starta företag?
-Absolut, först och främst våga fråga om hjälp om saker du inte kan eller är osäker på. Man kan ju inte kunna allt, så utnyttja den spetskompetens som finns. Är du ensam i ditt företagande behövs ofta input utifrån. Då är det smart att vända sig till vänner, experter eller till NyföretagarCentrum.
Det är också bra att vara nyfiken, och att inspireras av andra inom samma bransch. Vi själva är till exempel ett nischat företag, och då är det bra att ha ett eget support-team till handa. Detta team består av våra följare, vänner samt andra personer i vår närhet. Deras feedback får det att kännas lättare när saker och ting känns tungt.
Slutligen, se till att ha kul. Vi är ju två personer som jobbar tillsammans och vi skrattar ofta, bjuder in våra vänner på fika och luncher samt tar ofta powerbreaks med jämna mellanrum. Att bara fokusera 100% på jobbet är ingen hit. Man måste leva och ha roligt också.
Text : Johan Åhlund – Foto : Good Blood Company