Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
WELM Consulting
Andreas Westöö och Christoffer Hjelm har lång erfarenhet av bar- och restaurangbranschen. De har tagit steget till eget, och affärsidén är syrups (smaksättande drinkingredienser) efter eget recept.
Med färska råvaror, utan onödiga tillsatser, tillverkade på Brunneby musteri. I den här artikeln berättar Andreas om företaget WELM. Om vikten av att testa sin idé, samt hur de hittat och nått sin målgrupp.
Att starta eget kan verka både svårt och krångligt. Men en bra idé, ett bollplank och rådgivning resulterar ofta i nya företag. Andreas och Christoffer är två bra exempel på just detta. Och Andreas är tydlig med att det är bra att ta hjälp av andra redan i ett tidigt stadie.
En bra idé kan alltid studsas så att den blir bra på riktigt
– Vi har ju alla olika förmågor, och det är viktigt att rannsaka sig själv och fundera på vad det är som just jag är bra på. Men också inse vad jag faktiskt kan behöva ha hjälp med.
– När vår idé tagit fart insåg vi att vi behövde någon att studsa våra tankar med. Någon som bekräfta om vi tänkt rätt, se om vi gjort saker och ting i rätt ordning samt om något bör justeras. Därför vände vi oss till NyföretagarCentrum.
Berätta lite om vad ni fick för råd och hjälp
– De kom med bra respons och konkreta tips på hur WELM skulle få så bra förutsättningar som möjligt. Vi fick hjälp med att fatta rationella beslut och de gav oss feedback på vår affärsplan.
De har ett stort nätverk och gav oss viktiga kontaktytor som vi sedan haft stor nytta av. Att ta hjälp av en extern kunskapskälla är definitivt att rekommendera. Jag tror att många redan etablerade företagare kan lära sig mycket av deras rådgivare.
Som företagare ställs man inför många utmaningar, berätta om några sådana!
– Logistiken är viktig, vilket man kanske inte tänker på när man precis startat eget. Att spara tid och pengar på att slippa köra ut sina varor själv är inte dumt. I vårt fall är det med andra ord viktigt att ha en bra grossistlösning.
– Men att få in ens egna varor i grossisternas sortiment är ofta en utmaning, vilket vi märkte i början. Så här i efterhand hade vi nog kunnat få in våra syrups snabbare hos våra grossister om vi hade justerat prioriteringsordningen i vårt sortiment lite tidigare.
WELM lyckades identifiera och nå ut till sin målgrupp
För att nå ut till sin målgrupp är det viktigt att ha en bra marknadsföringsstrategi. Många som startar eget använder sociala medier, och riktar sig mot en bred målgrupp.
Här har Andreas och Christoffer en egen strategi, baserat på en noggrann målgruppsanalys.
Den primära målgruppen för WELM består av selektivt utvald bar- och restaurangpersonal. Personer som har ett brinnande intresse och gedigen kunskap av såväl drinktrender, kundernas önskemål och som kontinuerligt vidgar sina egna vyer och provar på nya smaker och trender.
Dessa når man främst genom säljmöten och workshops där man på plats visar upp sina produkter och bjuder på fräscha smakupplevelser. Det gäller enligt Andreas att våga prova, utvecklas och inte vara rädd för att boka in workshops och säljmöten med potentiella partners.
– WELM vill, och har lyckat bra med att nå ut med våra produkter till ställen dit bar- och restaurangpersonal går när de är lediga. Där de vill njuta av något fantastiskt gott. Ett bra exempel är restaurang- och hotellgruppen PM & Vänner i Växjö. Ett grymt ställe, med en kanonbra bar. Vi kontaktade dem, lyckade få till en workshop där vi visade upp vårt koncept och lät dem smaka på våra produkter. Det blev en succé. De blev vår första kund i området och genererade att försäljningen i området ökade per automatik. Ett riktigt bra bevis på att vi lyckats.
Slutligen, kan du ge några bra tips till blivande företagare?
– Försök att göra så mycket som möjligt själv i början. Analysera din uppgift. Tänk till. Googla och lär dig mer om hur du gör en bra affärsplan och inspireras av andra. Alla har olika kunskaper, kontaktnät och förmågor, så var inte rädd för att be om hjälp med de bitar som du känner dig osäker på. Även erfarna företagare har nog något att lära sig, och om jag själv skulle starta ett nytt företag skulle jag vända mig till NyföretagarCentrum igen.
Text : Johan Åhlund – Foto : Katarina Martens