Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Can Marketing
Sveriges bästa UF-företag 2020 finns i Linköping. CAN Marketing stod efter hård konkurrens som vinnare av Årets UF-företag i Sverige 2020. Utöver detta tog CAN Marketing även hem titlarna Årets Tjänst och Årets Innovation, och ett andrapris i FedEx Access Awards.
Nu är det dags för Oscar Nyman, Eric Carlqvist och Emelie Andersson att berätta om resan från idé och UIF-Företag till aktiebolag. Tillsammans har trions smarta affärsidé resulterat i en ny marknadsföringskanal.
Affärsidén att använda stadens strategiskt utplacerade papperskorgar som reklampelare är lika smart som den är enkel.
Tekniskt sett är de ju som gjorda att smycka ut med nya budskap. Dessutom finns de nästan alltid där folk ser dem.
Sedan starten har man som många andra företag justerat sin affärsidé och koncept under resans gång.
I Can Marketing ABs fall gick man från att använda papperskorgarna som reklampelare till att endast sälja in själva renoveringen till kommunerna.
– Vi klär in papperskorgarna i en laminering som är extra hållbar mot klotter och andra skadegörelser, samtidigt som vi klär papperskorgen i fina motiv och budskap.
– På så sätt får kommunerna en kommunikationskanal som förmedlar information till hela befolkningen, samtidigt som kostnaden för sanering av papperskorgarna minskar.
Can Marketing som UF-Företag rullar på men, vad är nästa steg?
– Nästa steg är att etablera vårt företag i fler kommuner och att fortsätta utveckla vår tjänst. Vi har haft möten med ett flertal kommuner och har påbörjat projekt i flera av dom.
Vilka frågor hade ni initialt, innan in tog steget till eget?
– Vad är den största skillnaden när man går från UF till AB var nog den största frågan vi hade när vi pratade med Nyföretagarcentrum.
– Vi hade då drivit företaget ett år och blivit bekväma med vår affärsidé och affärsmodell. Men vi förstod att mycket skulle ändras när vi gick vidare till AB. Vi minns inte exakt svaret vi fick, men mycket med bokföringen ändrades.
Hur upplever ni hjälpen ni fått av NyföretagarCentrum?
– Vi kände och känner fortfarande att vi fick väldigt god hjälp. De är tillgängliga och vi vet att vi kan ringa dem om det skulle dyka upp några frågor.
– Vi fick hjälp med allt från att förstå de ändringar som innebar att gå från ett UF-Företag till att bilda ett AB till självaste skapandet av aktiebolaget på Verksamt.se. Samt tips på hur vi skulle driva företaget mer effektivt och lönsamt och undvika eventuella framtida misstag.
Skulle ni rekommendera NyföretagarCentrum till andra?
– Ja, vi skulle absolut rekommendera NyföretagarCentrum till andra. Vi jobbar mycket med att hjälpa nuvarande UF-Företag från vår gamla gymnasieskola Katedralskolan och känner att det alltid är bra för dem att kontakta NyföretagarCentrum för att få professionell hjälp. Rådgivarna är till väldigt god hjälp när det kommer till att driva ett företag. Vi kände att vi fick god hjälp där.
Hur kom ni på idén och hur var den initiala responsen från andra?
– Hela konceptet och idén i sig har självklart utvecklats och förändrats väldigt mycket. Först var det bara jag och Eric som i ettan på gymnasiet började fundera på vad vi ville göra för UF företag i trean. Då började vi tänka på att papperskorgarna i utomhusmiljön ofta är vandaliserade och såg slitna ut. Vi funderade på en lösning. Från början en dekal, efter det en laminerad och klotterbeständig dekal och snart hade vi ett färdigt koncept. Vi kände redan då att vi hade en väldigt bra idé. Vi höll den hemlig i två år tills början av UF året. Många var först skeptiska till idén men när vi fick vår första beställning från Linköpings kommun ändrade många åsikt
Vad var det viktigaste ni lärde er under den här resan?
– Vi har lärt oss mycket som företagare. Allt från risktagande, till hur du anpassar dig själv och din affärsmodell när stora utmaningar uppstår. En av de viktigaste lärdomarna är att våga ta risker och att alltid försöka utveckla affärsidén. Det blev klart för oss mycket tidigt att vi inte kunde vara rädda för att prova nya idéer. Att tänka utanför boxen var avgörande för att lyckas.
Text : Johan Åhlund – Foto : Can Marketing