Bitte & Ulf om att starta restaurang

Att hjälpa andra att förverkliga sina företagsdrömmar är något som vi på NyföretagarCentrum brinner för. Därför blev vi glada när Bitte och Ulf Heineman hörde av sig och ville starta restaurang. Resultatet blev Chez Marie, en fransk bistro med fine dining mitt i Linköping.

Bitte är utbildad kock och Ulf är pensionerad överstelöjtnant; och under en resa till det kulinariska Alsace i nordöstra Frankrike slog restaurangplanerna till på allvar. Men hur startar man en restaurang, och vilken hjälp finns det egentligen att få?

Vi låter nu paret berätta om sin företagsresa, samt får även några tips av Thomas från vår partner Krogdirekt vars affärsidé är att skapa bättre ekonomiska förutsättningar för restaurangägare.

Vi ses i den vackert inredda lokalen med sina 18 sittplatser. Det är mysigt och harmoniskt, Bitte lagar maten, och Ulf är servitör och bartender.

Hur gick det till när ni valde att starta restaurang?

Restaurangbranschen är lite speciell och det finns många saker att ha i åtanke under uppstarten. Därför tog vi hjälp av Nyföretagarcentrum.

Vi läste på, gick starta eget-utbildningen, gjorde sedan en affärsplan och hade flera bra rådgivningsträffar. Vi fick bra stöd och en tydlig inblick i vad det handlar om att starta eget. Expertisen var bred och guld värd då vi även fick även tips som ledde oss till lokalen vi nu sitter i.

Det finns en del att tänka på…

-Ja det finns mycket man kanske inte tänker på från början. Till exempel hur man ansöker om alkohol- och serveringstillstånd, brandskydd, lokalanpassningar och inte minst prissättning.

Vi har turen att ha flera vänner med lång erfarenhet av branschen som gav oss råd och tips. Detta har också varit till stor hjälp. Vi måste även lyfta kommunen som varit hjälpsamma med tillstånd och regler.

Kan ni ge några bra tips till andra som funderar på att starta restaurang?

1: Ta hjälp av andra: Brainstorma tillsammans och försök identifiera och jobba runt eventuella problem och utmaningar. Investera i ett bra och lättanvänt boknings- och kassasystem med bra support. Supporten är jätteviktig. Om systemet kraschar kl 21.30 en fredag, måste det finnas snabb hjälp. Sen finns det en mängd detaljer att tänka på, t.ex. att menyerna är begripliga, att lokalen är mysigt inredd, samt att erbjuda rätt vin till rätt mat; bara för att nämna några.

2: Kolla upp lokalen noga: Så att den är godkänd och anpassad för restaurangverksamhet.

3: Gör en rättvis budget: Kolla noga upp dina kostnader, och här blir det en del poster att hålla reda på. Till exempel för personal, tillstånd, råvaror, konceptutveckling, investeringar och annat. Många kanske inte tänker på att det sommartid kan vara perfekt med en uteservering, med infravärmare och möbler. Då är det bra att ha avsatt en del till den typen av investeringar. Så försök att avsätta en slant till att utveckla din verksamhet och ditt koncept.

4: Var social och ta väl hand om gäster och leverantörer: För vår del är det lätt att lyssna på deras önskemål och feedback. Detta då vi lagar all mat så nära gästerna. Att diskutera mat och vin med våra gäster är jättetrevligt, så var trevlig, social och lyhörd för deras tankar och önskemål.

Nu bollar vi över till Thomas Björklund från Krogdirekt

Med under intervjun var även Thomas Björklund från Krogdirekt som är partner till oss, och även har Chez Marie som ansluten medlem. Här berättar han om vad Krogdirekt kan hjälpa dig som driver eller som funderar på att starta restaurang med.

Thomas, vilka är de vanligaste tjänsterna ni erbjuder?

Det är inköpssamverkan som är vår grej och vi erbjuder våra medlemmar det mesta som en restaurang behöver. När det gäller våra tjänster puffar vi gärna lite extra för vikten av att vi får komma in i ett tidigt stadie när t.ex. avtal ska skrivas. Då kan vi göra stor skillnad och öka våra medlemmars lönsamhet.

Ge några bra exempel på vad ni hjälper era medlemmar med

Krogdirekt arbetar med mat, dryck och försäkring och har bland annat ett av branschens mest förmånliga avtalserbjudanden när det gäller inlösenavgifter för betal- och kreditkort. Vi fokuserar också på att sänka våra medlemmars försäkringskostnader. Vi har nischade erbjudanden på restaurangrelevanta produkter och även tillgång till bra rabatter på restaurangutrustning och möbler vilket leder till rejäla besparingar.

Ni arbetar även coachande och kundnära?

Absolut. Vi är både ett bollplank och en kunskapskälla med lång erfarenhet av restaurangarbete. Vi hjälper våra medlemmar med en mängd restaurangrelaterade saker. Till exempel frågor som rör budget, kostnader, avtal, tillståndshantering, placering av maskiner och mycket annat.

Vad har du hjälpt Bitte och Ulf med på Chez Marie?

Jag har känt och samarbetat med Ulf och Bitte ett tag och har hjälpt dem med att både skapa bättre rabatter hos grossister och på restaurangutrustning. Jag har även fungerat som ett bollplank när det gäller den dagliga verksamheten.

Text & Foto : Johan Åhlund