Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Fredrik och Tobias på Dialect vände motgång till framgång
Fredrik och Tobias tog steget att starta eget år 2019. De hade tidigare varit arbetskamrater och jobbat ihop i ett par år när de fick frågan om de ville bli franchisetagare för Dialect. Efter bara en veckas betänketid med intensiva samtal med familjer, anhöriga och varandra, tog de steget från anställda till egenföretagare. Ett halvår senare anställdes den första medarbetaren, och ytterligare ett par månader senare blev Fredrik och Tobias utsedda till Årets Nyföretagare 2019 i Lund.
Fredrik Lundstedt och Tobias Håkansson jobbade tillsammans som säljare på Dialect sedan flera år tillbaka när den kedjan gick i konkurs. Dialect återbildades som franchiseföretag och Fredrik och Tobias fick frågan om de ville starta upp en franchise för Dialect. De såg en fördel i sina långvariga kundrelationer, tänkte igenom alltihop och tog steget och tackade ja. Under processen tog de kontakt med NyföretagarCentrum i Lund, gick på möten och fick hjälp av en mentor. ”Det var ovärderligt för oss. Vi kände att vi behövde lite tips om vad man ska tänka på, vanliga fallgropar och så.” säger Tobias. De kände sig säkra på arbetsuppgifterna men att bli egenföretagare från att tidigare ha varit anställd var en omställning. Fredrik säger: ”Jag trodde hela tiden att vi skulle fixa det men jag trodde inte att det skulle bli lätt. Vi gick in i en helt ny värld. Vi blev egenföretagare från att tidigare ha varit anställda. Det var också det som var bra med att gå på mentorsmöten på LNC, vi behövde prata med någon som kunde den sidan också. Det blev ett bra bollplank för oss”.
Hjälper kunder med digital affärsutveckling
Dialect erbjuder telefoni- och IT-lösningar. En vanlig arbetsdag består av mycket kundkontakt, både via telefon, mejl och personliga möten ute hos kunderna vilket är kontaktformen som Fredrik säger att han föredrar. Dialect hjälper kunden med all form av digitalisering. Ofta fungerar de som det mindre eller medelstora företagets interna IT-avdelning. ”Helst vill vi hjälpa företag med deras digitala affärsutveckling. Att de tar rätt steg vid rätt tidpunkt och att de får systemen att prata med varandra. Vi har en bred tjänste- och produktportfölj och vi utgår utifrån kunds behov och förutsättningar” säger Tobias. De tycker båda mycket om kundkontakten och tycker att det är intressant att ha kunder i olika branscher med olika egen kunskap om IT. Ibland handlar uppdraget om att utveckla kundens IT strategiskt och ofta handlar det om att förstå deras arbetssätt för att veta vilka lösning och tjänster kunden behöver. ”Det är ofta företag tror att de behöver en viss sak men det är inte alltid de ser vad de verkligen behöver. Då har vi ett helikopterperspektiv och kan se vad som verkligen blir bra för kunden”, fortsätter Tobias.
Årets Nyföretagare i Lund 2019
Redan från start gick det bra för Dialect Lund/Malmö. Företaget blev utsedda till Årets Nyföretagare i Lund 2019. Juryns motivering var: ”Priset går till Dialect Malmö/Lund och de två entreprenörerna Tobias Håkansson och Fredrik Lundstedt som på ett elegant och innovativt sätt vänt sin tidigare arbetsgivares konkurs till ett eget lönsamt företag. Med nya affärer inom den gamla branschen har man på bara det första verksamhetsåret fått upp en stabil lönsamhet och ett snabbt växande företag”.
Fredrik och Tobias säger att de visste att det hade gått bra för dem men blev väldigt glada för utmärkelsen: ”Det kändes jättebra att andra uppmärksammar vad vi gör. Det blev ett kvitto på att vi gjorde ett bra val. Vi blev glada och stolta och känner båda att vi gärna vill ge något tillbaka till LNC. Vi bestämde oss för att själva bli stödföretagare och har varit det sedan dess. Vi brukar delta på nätverksluncher och kommer gärna och presenterar oss för andra nyföretagare. Det känns bra att ge något tillbaka.”
Starkt kundfokus en framgångsfaktor
Idag, tre år efter starten så är de sex anställda, en konsult och en som arbetstränar. På frågan om varför det har gått så bra för dem säger de att de tror att det beror på några olika saker. En av anledningarna är att de hade en hel del upparbetade kundkontakter från sina tidigare tjänster som anställda vilket gjorde att de slapp börja på noll. De säger också att de tror att en anledning är deras starka kundfokus och förtroendet de har hos kunderna. De kör ”med raka rör”, är transparenta och tydliga. När Dialect Lund/Malmö fick priset sade LNCs VD Christer Wallin att han såg en framgångsfaktor som var ”deras energi och entusiasm som vände en kris till en möjlighet”.
Både Fredrik och Tobias säger att sedan de blev egenföretagare finns det alltid något att göra. Det är ”många hattar” man får ta på sig. Det är marknadsföring, personalansvar, ekonomi och budgeteringar. Det är alla frågor och beslut som måste tas i det dagliga arbetet. Förhoppningen är att när de växer lite till så kan de också anställa medarbetare med specifika ansvarsområden. Inte för att de inte tycker att det är roligt utan för att själva få mer tid att utveckla företaget.
Utmaningar på vägen
Några utmaningar har det också varit på vägen. Fredrik säger: ”Den största utmaningen är en utmaning på samma sätt det är en lärdom och det är omställningen att tänka utifrån ett företagsperspektiv i stället för perspektivet som en anställd. Den omställningen var utmanande i början. Annars är det alla grejer som händer på vägen, det är vägval, ska vi gå till höger eller till vänster? Hur ska vi pusha? Hur ska vi utbilda våra anställda?” Tobias lägger till: ”Det är också en utmaning att få tiden att räcka till. Det är så många olika roller man har och man vill hinna med allt.”
En annan utmaning är att IT är en föränderlig bransch där saker händer och förändras snabbt. Till exempel så är Dialect en Microsoft Guldpartner vilket innebär att om Microsoft bestämmer sig för att ändra något så behöver Dialect hänga med direkt. Det sker också en snabb utveckling, det kommer ständigt nya lösningar och tjänster och något som var rätt för ett år sedan kan vara gammalt nästa år.
Ta hjälp och kom igång!
Fredrik och Tobias tycker absolut att man ska våga satsa och starta eget om man går i de tankarna. Ett råd de vill ge är att inte analysera och undersöka för mycket innan utan i stället ta hjälp och faktiskt komma i gång och sedan hellre justera på vägen. Det är inte alltid som man tror ändå. De säger också att de hade stor hjälp av sin mentor på LNC. ”Mentorn gjorde väldigt mycket för oss, så hoppa på mentorsprogrammet!”
Framtiden för Dialect Lund/Malmö ser bra ut. Efterfrågan på digitala lösningar är stabil. Fredrik och Tobias säger att de ska lägga en del tid nu på sin femårsplan. Den har visserligen funnits hela tiden men fick justeras lite under pandemin. ”En plan ska kunna förändras, det är ett levande dokument. Vi är glada över att vi har satt upp fler tydliga mål som går hand i hand med vår uppdaterade femårsplan och banar vägen för vår vidare utveckling”, säger Fredrik.