Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Lärorikt och kul mentorsår för nytt vinföretag
Möt duon bakom vinföretaget TiCa Wine, TIna Svensson och CArolin Lindström, adepter i mentorsprogrammet 23/24, som just varit på inköpsresa i Italien för att leta ny leverantör och en ny produkt som uppföljare till deras första lansering av TiCa Secco, som är ett semi-sparkling white wine. Vi är såklart nyfikna på deras upplevelse av mentorsprogrammet och hur det varit att ha tillgång till en egen mentor under året.
När våra rådgivare träffar nystartade företagare letar de även efter potentiella adepter till vårt mentorsprogram. Så när Tina Svensson och Carolin Lindström var på rådgivning förra året i samband med uppstarten av deras företag TiCa Wine kom mentorsprogrammet på tal. Deras rådgivare tyckte att de kommit tillräckligt långt i sitt företagande för att kvalificera sig att söka en plats i programmet med start hösten 2023. Sagt och gjort, ansökan skickades in och tjejerna fick en av de 20 platserna.
Att matcha adept och mentor
Inför varje uppstart görs en noggrann genomgång av adepternas behov och det görs en matchning mot den av våra mentorer vi ser har störst möjlighet att möta det behovet. För TiCa Wine landade matchningen i Magnus Broddesson som har stor erfarenhet av försäljning. Något som TiCa Wine verkligen stod inför i och med införsäljningen av sin Prosecco på bl a Systembolaget. Under mentorsåret har de tillsammans med sin Magnus bl a fokuserat på att göra rätt saker; att sälja vin och att lägga säljtid på rätt kunder, d v s inte för mycket tid på att bearbeta för små kunder. Tack vare stödet från Magnus har Tina och Carolin ökat sin säljförståelse och börjat se mönster bland de potentiella kunder de är i kontakt med.
– Sälj är det viktigaste i alla verksamheter och att lyckas få en ny kund ger alltid tillfredsställelse, menar Magnus.
– Att få ha ett bollplank i form av en mentor har varit så värdefullt, att ha någon som påminner oss om säljfokus, som utmanar och ställer kluriga frågor till oss, säger Carolin.
– Vi har dessutom lärt oss mycket av föreläsarna vi haft under året. De föreläsningar vi har varit på har varit jätteintressanta och berört aktuella ämnen som passat oss och vår verksamhet, berättar Tina.
– Vi har även blivit bekräftade kring saker som vi trott och tyckt, att vi faktiskt har tänkt rätt och det kändes bra, säger Carolin.
Trots att de andra adepterna i programmet verkar inom andra områden och branscher tycker Carolin och Tina att det varit intressant att följa dem, se hur mycket de vågat och att låta sig inspireras, även om de inte kunnat ta med sig exakt samma saker till sitt företag.
Med lite push från Magnus landade Tina och Carolin tidigt i beslutet att ta hjälp av en auktoriserad revisor även om de tyckte att de inte hade råd med det och hade tänkt lära sig det själva. Ett bra beslut som gett tjejerna mer tid över för att sälja. Båda är nämligen anställda och arbetar heltid på annat företag. TiCa Wine drivs helt på fritiden, men om tre år siktar de på att kunna leva till 100% på vinförsäljningen.
Mentorns engagemang
Magnus Broddesson är mentor hos oss för första gången och på frågan varför han valt att engagera sig anger han flera orsaker.
– Jag hade själv en mentor när jag startade företag och tyckte det var jättevärdefullt och då vill jag ge tillbaka det jag fick en gång. Jag tycker dessutom det är kul att lära ut saker som jag har lärt mig och erfarenheter som jag har förvärvat. Att få dela med mig av det tycker jag är roligt och givande. Sannolikheten att man som mentor får adepter i samma bransch som man själv jobbat i är näst intill noll. Då få man komma in i en annan värld och det är alltid spännande, man lär sig saker, berättar Magnus entusiastiskt.
– Att ha en mentor från en annan bransch innebär att man kan utmana varandra på olika sätt och du kan komma med helt andra frågor än vad vi förväntar oss. Det kan också vara ett väldigt bra utbyte, fyller Carolin i.
Värdefulla lärdomar
Utöver en egen mentor får adepterna sju föreläsningstillfällen med olika tema och ämnen som är värdefulla i uppstarten och som är tänkta att stärka de nystartade i rollen som företagare.
– Alla träffarna är jättebra var och en på sitt sätt och de har verkligen tillfört någonting. Man har alltid energi när man går härifrån och har fått med sig någonting, säger Tina.
– Alla föreläsningarna har varit intressanta på olika sätt. Föreläsningen om sälj var mycket bra och kompletterade det Magnus sagt till oss på ett bra sätt, säger Carolin.
– Det var även föreläsningen om juridiken. Och föreläsningen första gången med Karsten Deppert som startat 10 företag var inspirerande som katten, fyller Tina i.
De lyfter även möjligheten att ta in inspiration överallt ifrån och att bolla idéer med sin mentor som verkligen tryckt på att fokusera på att sälja som värdefulla lärdomar.
– Sök, definitivt sök! säger tjejerna i kör när vi frågor vad de vill säga till andra företagare som funderat på ett externt bollplank för att utveckla sig själv och sin verksamhet.
– Gå dit och var öppen, våga fråga, sitt längst fram och ställ alla frågor du har, var nyfiken. Vi har haft ett kul och lärorikt år fyllt med energi även om vi inte haft så mycket tid, säger Carolin.
– Jag tycker också det varit jättespännande och intressant. Det är mycket givande och jag är gärna mentor igen. Är du minsta nyfiken tycker jag du ska prova att vara mentor. Jag önskar bara att jag haft möjlighet att titta in i de andra adepternas verksamheter också, avslutar Magnus.
Är du nyfiken på TiCa Wine kan du läsa mer här eller följa dem i sociala medier.