Edward Vattentrygg

Framtidscoachen bidrar till stora kliv framåt

Bor du i ett område som lätt drabbas av översvämningar? Handen på hjärtat, när tänkte du på ditt översvämningsskydd senast och vad gör du för att känna dig vattentrygg?

Edward Whinnery tänker på översvämningsskydd mest hela tiden men han har haft lite utmaningar med att nå fram till rätt beslutsfattande personer som har mandat att göra kust- eller vattennära områden säkrade mot översvämningar. Hans bolag Phoenix Bygg Konsult AB har agenturen för en portfölj med barriärer, dörrar, fönster och pumpar från England som han arbetar med under namnet Vattentrygg. Innan året är slut kommer han att starta ett separat bolag, Vattentrygg AB. För att vara vattentrygg handlar inte om att stapla sandsäckar när klimatförändringen skapar fler och större översvämningar utan om helt andra mer sofistikerade översvämningslösningar för städer, områden och privatpersoner.

Vid sidan om sin roll som byggkonsult har Edward försökt att etablera Vattentrygg på den svenska marknaden. I England, där Edward är uppvuxen, används produkterna i stor utsträckning och har hjälpt både affärsidkare och privatpersoner att göra sina fastigheter försäkringsbara igen och därmed ökat värdet på dem från i stort sett noll kronor. För det är ett stort problem att inte kunna försäkra sitt hem eller fastighet på grund av att risken för översvämning bedöms som alltför stor av försäkringsbolagen.

En investering i översvämningsskydd görs på lång sikt men ger snabbt positiva effekter. Ändå har utmaningen för Edward varit att få kontakt med rätt personer, både inom kommuner och privata företag för att få fler att prova och utvärdera översvämningsskydden i större skala.

-Behovet finns på många platser i Sverige men särskilt i Skåne ökar risken för översvämningar kopplat till klimatförändringen, berättar Edward Whinnery.

Kostnadsfri affärsrådgivning för etablerade företag

När Edward såg att det gick att få kostnadsfri affärsrådgivning även för etablerade företag via NyföretagarCentrums projekt Framtidscoachen hörde han av sig och fick träffa vår erfarna affärsrådgivare Christian Jönsson.

-Christian har varit en stor hjälp med sin erfarenhet och expertis men han har även bidragit med sitt nätverk och ordnat så att jag fått kontakt med och träffat rätt personer, bl a på kommunen och försäkringsbolag som har ett stort intresse i våra översvämningslösningar. Han påtalade att vår hemsida behövde göras om för att bli mer tilltalande och interaktiv så det har vi gjort och fått positiva kommentarer från våra kunder. Vi har även fått igång vår e-handel med både Klarna och Swish som betalningslösningar vilket känns tryggt för alla. Vi behöver även nå ut med marknadsföring för det är för få som känner till att de här produkterna finns. Och att sätta oss in i hur anbud fungerar för att vara redo vid upphandlingar.

Vid första mötet med Edward konstaterade Christian att, trots att Edward haft agenturen på översvämningsskyddsprodukter i Skandinavien ett bra tag och egentligen inte har några direkta konkurrenter, försäljningen ändå inte tar fart. Det var också det Edward bad om hjälp och råd för att få igång den.

-Det finns en stor teoretisk marknad och vi insåg snabbt att det behövdes ett krafttag i marknadsföring och branding av produkterna. Vi skissade på en plan för att stärka varumärke, hemsida och budskap, berättar Christan Jönsson, framtidscoach och affärsrådgivare på NyföretagarCentrum Skåne Nordväst.

Massor av förbättringar har gjorts, bland annat ett byte av domän och namn på varumärket. Man har dessutom gjort framsteg med olika prospekts.

-Vi var på möte med Landskrona stads näringslivsutvecklare Annika Rundblad. Edward visade och förklarade sina produkter. Annika bjöd in Edward till Landskronas näringslivsdag LA Business och satte honom i kontakt med relevanta personer i stadsförvaltningen. Vi kommer att fortsätta på samma sätt i Helsingborg, berättar Christian.

Dessutom letar Edward nu efter investerare eftersom han planerar att bygga upp ett testcenter dit han kan bjuda kunder och organisationer för att demonstrera hur väl produkterna skyddar mot översvämningar.

Bra med någon utifrån som ser över verksamheten

-Jag kan rekommendera andra företagare att ta kontakt och utnyttja den här möjligheten att få ett par extra ögon på sin verksamhet. Man kan tycka och tro att man gör bra saker men när någon annan tittar på det utifrån upplevs det kanske på ett annat sätt. När man har bearbetat den första feedbacken är det tydligt att det finns saker att göra och skruva på för att bli ännu mer relevant och tydlig för kunderna, avslutar Edward.

Detta är Vattentrygg

Vattentrygg är helhetsleverantör av översvämningsskydd i form av barriärer, dörrar, fönster och pumpar för villor, företag, bostadsrättsföreningar och kommuner. Produkterna är väl beprövade och pålitliga och används sedan många år i europeiska länder. För närvarande byggs en 1000 km självaktiverande flodbarriär av företaget i Holland.

Läs mer här.