Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
2024.04.08
Att våga är det absolut viktigaste – du behöver inte kunna allt
Företagande har gått som en röd tråd genom vår rådgivare Magnus Engelbäcks karriär. Redan direkt efter studierna i Uppsala började han arbeta på UF – Ung Företagsamhet och därigenom kom han i kontakt med NyföretagarCentrums VD och jobbade tajt med NyföretagarCentrum i och med att båda organisationerna satt med i flera gemensamma intressegrupper.
– Jag har en lång historia med NyföretagarCentrum även om det varit lite perifert men jag var tidigt med på mässveckor osv, berättar Magnus Engelbäck.
När flyttlasset gick till Ängelholm för 9 år sedan hörde Magnus av sig till sitt nätverk i Malmö och fick tips om att Företagarna rekryterade. Magnus tog kontakt och blev erbjuden jobbet som regionchef för Företagarna i Region Syd med uppdraget att utveckla de 35 föreningarna i Skåne och Blekinge. Även i den här rollen fanns kontaktytor med NyföretagarCentrum eftersom organisationerna har ungefär samma målgrupp. Genom en gemensam bekant, som satt i NyföretagarCentrum Skåne Nordvästs styrelse, träffades Magnus och Anneli Ödén för 3½ år sedan. Magnus erbjöd sig att ta någon rådgivning då och då om det fanns behov – och det fanns det. I och med pandemin har det blivit mer av en digital produkt och Magnus beskriver sig som en digital satellit, vilket han upplever är ett bra komplement för alla.
Magnus är numera egenanställd och har Företagarna och NyföretagarCentrum som uppdragsgivare.
Starkt engagemang lyser igenom
Att hjälpa människor hitta sin grej har genomsyrat en stor del av Magnus yrkeskarriär. Först genom UF där det handlade om att få unga personer att förstå att eget företag kan vara en väg till försörjning och ett sätt att skaffa ett jobb.
– Inom Företagarna är det lite mer strukturellt och lite mer mogna bolag. Det handlar mer om företagarklimat, mer företagspolitik, hjälp, stöd och nätverk. Att få komplettera det med att jobba med de som är på tröskeln in i sitt företagande och få se dem lyfta och ta det vidare är enormt roligt. NyföretagarCentrum är en krydda för mig och jag tycker det är fantastiskt roligt. Det är det som gör att jag tar de extra timmarna utöver mitt 100 procentiga uppdrag på Företagarna. Det är så fantastiskt kul att få vara med på de inledande stegen som det innebär för många. När man verkligen känner i samtalet att personen får det lilla extra trycket i steget, att få vara med när de visar att de vågar och kan. Det är där någonstans som det blir så otroligt mycket värt det, förtydligar Magnus sitt engagemang som rådgivare.
Lönsamhet stor utmaning för nystartade bolag
Den största utmaning för alla nystartade bolag är att få lönsamhet i verksamheten.
– Där skulle jag önska att vi pratade mer om företagande i samhället i stort och framför allt i skolorna och redan där förbereder människor på vad det faktiskt innebär med att vara företagare. Det kan jag känna ibland i vissa rådgivningar att det blir mycket nyheter och där har vi fortfarande ett jobb att göra och förklara vad villkoren är för att driva företag i Sverige, säger Magnus.
En del av detta görs redan inom ramen för uppdraget där NyföretagarCentrum har krokat arm med andra organisationer och bildat ett ekosystem kring innovationsstöd med en vettig kedja som börjar med UF i skolorna och sedan går man till Drivhuset och därefter kanske man kommer till NyföretagarCentrum så det blir en tydlig kedja med kunskap.
– Här är det viktigt att vi på NyföretagarCentrum visar och förklarar sätt för intressenterna hur resultatet av vårt arbete genererar skatteintäkter och välfärdsbygge, förklarar Magnus.
Råden som ger mer pang för pengarna
- Prata med kunder, berätta och prata med folk och få feedback på det du själv funderar på. De bästa råden kommer efter att du pratat med någon. Vi har en tendens att fastna i affärsmodeller och affärsplaner. Det är bra, man ska ha det också men genom att prata med kunder eller tilltänkta köpare så får man mer pang för pengarna.
- Skapa nätverk och underhålla nätverk är otroligt viktigt. Du vet aldrig vem den personen känner som du precis har mött.
- Be om hjälp.
- Kostnadskontroll, ha koll på kostnaderna. Det är lätt att springa iväg och ta en massa beslut när det går bra, men du ska också kunna ta ansvar för dem över tid.
Köp hjälp som underlättar för dig själv att göra din grej
Magnus poängterar att det är viktigt att man tänker igenom så man t ex har ett vettigt försäkringsskydd och de bitarna som ger dig en stabil grund att stå på.
– Du kanske behöver ta hjälp av en bokföringskonsult för att sätta upp bolaget på rätt sätt. Köp hjälp som underlättar för dig att göra din grej. Är du inte superintresserad och duktig på bokföring, då finns det hjälp att få så kan du lägga dina värdefulla timmar på att utveckla din kundrelation istället för att sitta och slita med de här bitarna, uppmanar Magnus.
Magnus berättar att han tror mycket på det där med att våga och att man inte behöver kunna allt för att våga.
– Det finns hjälp och stöd att få. Våga är det absolut viktigaste. Om vi inte har folk som vågar, då har vi också svårt att få fram de här nya idéerna, produkterna och tjänsterna, avslutar Magnus.