Möt nyföretagaren Sofia Lindgren

Sofia fick under våren 2020 stöd av Nyföretagarcentrum i sina planer på att starta eget företag och nu är hon igång.

Vad heter ditt företag och vad erbjuder du för tjänster, Sofia? Företaget heter Nolhaga HR och erbjuder HR-tjänster, så som stöd i ledarskaps- och arbetsgivarfrågor samt organisationsutveckling. Jag kan exempelvis hjälpa till vid företagssammanslagningar, fackliga förhandlingar och organisationsförändringar.

Varför har du startat det här företaget?
Idén har legat och grott i några år. Jag kände att jag ville arbeta upp erfarenheten först. Nu lämnar jag ett jobb som HR-chef på en stor statlig organisation efter många års utvecklande roller och kände att tiden var inne att satsa på den egna verksamheten.
Det tar tid att våga släppa taget om tryggheten. Det krävs både självförtroende, mod och ekonomiska möjligheter för att ta steget!

Vilka kunder tänker du rikta din verksamhet till? Jag tänker att jag har fyra olika ben att stå på: Först och främst medelstora orgamisationer och företag, som inte har så mycket HR-stöd själva. De senaste åren har jag arbetat nationellt, men nu vill jag helst rikta in mig på företag i Västra Sverige. Dessutom kan jag tänka mig att jobba som underkonsult till leverantörer som har avtal med stat och kommun, då mitt företag är för litet för att bli upphandlad av offentliga förvaltningar. Sedan kan jag även gå in som interimschef, inom HR, i en fas där man tillfälligt är utan en HR-chef. Och slutligen håller jag även utbildningar inom HR, arbetsrätt, ledarskap och organisationsutveckling.

Vad ser du som din största utmaning just nu? Att bygga upp ett kontaktnät och få in mina första kunder.

Vilken hjälp fick du av Nyföretagarcentrum?
Först och främst googlade jag mig till att Nyföretagarcentrum fanns. Där hittade jag en digital uppstartskurs i Trollhättan, som jag var med på. Den var bra och gav en hel del tips och råd. Bland annat hänvisades jag till verksamt.se – en väldigt bra sida där man kan få svar på det mesta kring det praktiska om att starta ett eget företag. Sedan fick jag även kontakt med Nyföretagarcentrum Alingsås, där jag fick träffa en rådgivare. Vi gick igenom affärsplanen tillsammans, som jag fick med mig hem och uppgift att arbeta igenom. Bland annat ingick det här att göra en budget, det var väldigt nyttigt!

Hur ser tiden framåt ut? Jag har gått med i ett nätverk för kvinnliga företagare i Alingsås, för att träffa andra i samma situation och få nya kontakter. Tills nu har mycket tid gått åt till att skapa en hemsida, registrera uppgifter till skatteverket, skapa visitkort mm. Men, nu är det dags att hitta fler kunder. Där kommer allt mitt fokus ligga den närmsta tiden.

Vi önskar Sofia ett stort LYCKA TILL!