Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Med stor drivkraft mot en gemensam dröm!
Kan man starta ett företag utan kapital i en tuff bransch som oftast innebär stora investeringar? Marika Jönsson och Ieva Grinvalde har bevisat att det faktiskt är möjligt. Genom fin vänskap, en stark drivkraft mot det gemensamma målet och en nypa lyckliga omständigheter driver de idag både ett café och en restaurang i sitt älskade Tungelsta.
När man träffar Ieva och Marika får man känslan av att de känt varandra hela livet, men så är inte fallet. De träffades för första gången ungefär ett år innan de tillsammans bestämde sig för att släppa sina tidigare jobb och bygga upp en egen verksamhet.
– Vi träffades i en lada utanför Skogås, berättar Marika. Jag var där med min man en kväll för att lyssna på musik. Ieva var också där med man och vänner. Jag hörde att de pratade lettiska precis som jag och vi gick över till dem för att hälsa.
– Efter tre meningar förstod vi att Marika bodde i Tungelsta dit vi också skulle flytta så det blev värsta grejen, skrattar Ieva.
Resan till en egen restaurang
Marika och Ieva älskar verkligen Tungelsta och kände att de ville göra någonting för de som bor där. En mötesplats som alla kan ha glädje av. Men resan dit har gått via olika delprojekt.
– När vi startade hade ingen av oss något startkapital, säger Ieva. Vi började med att leverera frukt i egendesignade lådor till företag samtidigt som vi också körde lite catering parallellt.
– Det blev grunden för nästa idé, den om ett pop-up café i Tungelsta, säger Marika. Till det krävdes lite investeringar även om det inte var stora pengar. Här finns ett gammalt växthus som trädgårdsföreningen äger. Det fick vi hyra till ett bra pris. Det var väldigt snällt och generöst av dem.
En lokal fastighetensägare uppmärksammade dem och tog kontakt. Efter att fått höra mer om Marikas och Ievas tankar och idéer lät han dem hyra pingstkyrkan som han äger. Den kunde de använda både som café och festlokal.
– Jag berättade om våra planer och han besökte vårt pop-up café med familjen, berättar Marika. Han såg att vi kunde jobba hårt. Det var nog det som övertygade honom, att vi både kan och lägger kärlek i det vi gör.
– Tre månader senare frågade han om vi möjligtvis ville hyra restaurangen i Gröna Huset som han köpt. Husen ligger bredvid varandra så vi tackade ja. Det som är så fantastiskt är att han precis som vi brinner för Tungelsta och är så engagerad i det vi gör, säger Ieva.
– Vi har inte lånat några pengar för att bygga upp det vi har idag. All renovering har vi gjort på själva och sen kan man hitta mycket fint på Blocket. Allt behöver inte vara nytt. Våra möbler i cafét har vi skaffat genom ett bra samarbete med en lokal loppis, säger Ieva
– Det är många som har hjälpt oss på vägen. Man måste våga fråga och inte vara för blyg. Dörrar öppnas genom det. Vi hade exempelvis inte råd att köpa en espressomaskin utan har fått låna en mot att vi köper leverantörens kaffe, berättar Marika.
Att komplettera varandra
Både Ieva och Marika tror att det är en fördel att de inte känt varandra hela livet. Det har gjort att de inte har olika roller med sig i bagaget och att de kunnat hitta en tydlighet i sina roller som företagare.
– Jag var tidigare projektledare och har även arbetat på bank, berättar Ieva. Det har gjort att jag har huvudansvaret för allt det administrativa. Men jag är med i det dagliga, bakar och sköter kassan.
– Restaurangbranschen har alltid lockat mig och jag gillar serviceyrket. Jag har tidigare arbetat både på café och på några restauranger. Därför står jag för matlagningen i köket och sen sköter jag även våra sociala medier.
– Det är inte lätt att starta företag och speciellt inte att starta med någon annan, men vi har varit duktiga på att inte vara konflikträdda. Vi har ett gemensamt mål och det gäller att kunna arbeta mot det på ett sätt som fungerar för oss båda, konstaterar Ieva.
NyföretagarCentrum och mentorprogrammet
Ieva och Marika har inte bara fått rådgivning via NyföretagarCentrum, de fick också möjligheten att ha en egen mentor under ett år. När de började den resan hyrde de caféet och festlokalen, men snabbt kom även restaurangen i Gröna Huset med i bilden.
– I mitten på mars 2021 fick vi frågan om när vi ville få tillgång till restaurangen och vi svarade 1 april för vi var så sugna på att få tillgång till köket. Vi renoverade dag och natt och färgen hade knappt torkat när vi slog upp portarna, berättar Marika.
– Mentorskapet gav oss väldigt mycket sifferhjälp, berättar Ieva. Vi fick räkna på vår budget. Ett best case scenario och ett worst case scenario. Det var jättebra!
– Vi skulle även lista våra starka och svaga sidor, säger Marika. Man tänker först att det här kan inte vara så svårt. Men när man sen ska redovisa det man gjort så blir det lite nervöst. Att tvingas öppna upp för det som är just mina sämsta sidor.
Vad tyckte ni var svårast när ni skulle starta ert företag?
– För mig var det allt det byråkratiska, säger Marika. Alla papper som ska fixas och alla blanketter som ska fyllas i.
– Jag upplevde att den största svårigheten låg i att hitta kunder, säger Ieva. Hur ska vi nå dem som bor här? De flesta av våra gäster har hört om oss från andra. Det är ju i och för sig den bästa reklamen, men det tar tid.
Vad är det härligaste med att driva företag tillsammans?
– Att vi får bestämma och ta alla beslut själv, säger Ieva. Man har också någon annan att dela både medgång och motgång med och få stöd ifrån.
– Absolut, instämmer Marika. Vi är båda arbetsmyror och när man jobbar så pass mycket som vi faktiskt gör då är det skönt att veta att det är för oss själva. Allt vi gör, gör vi för att vi ska lyckas och kunna utveckla just vår verksamhet.